AFI 2018 -2021
Insats-ID : SE-0-SE-6-61050462På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Alliance for Financial Inclusion (AFI) är en medlemsägd och medlemsdriven organisation speciellt fokuserad på finansiell inkludering (dvs att utöver aspekten tillgång även fokusera på användande och kvalitet på de finansiella tjänsterna) på policynivå. Med detta avses att medlemmarna (företrädesvis centralbanker och finansinspektioner) driver reformer som syft...
Läs hela beskrivningenFrån
- C01 - Projektstöd ,
- B03 - Bidrag till specifika program och fonder genom internationella organisationer (multilaterala, INGO)
Mer om insatsen
Alliance for Financial Inclusion (AFI) är en medlemsägd och medlemsdriven organisation speciellt fokuserad på finansiell inkludering (dvs att utöver aspekten tillgång även fokusera på användande och kvalitet på de finansiella tjänsterna) på policynivå. Med detta avses att medlemmarna (företrädesvis centralbanker och finansinspektioner) driver reformer som syftar till att göra finansmarknaderna mer tillgängliga och samtidigt att de tar tillvara svaga gruppers intressen. Den nu aktuella insatsen (Advancing Women´s Economic Empowerment through Financial Inclusion 2018-2021) avser att stödja medlemmarnas handlingsplaner som syftar till att stärka kvinnors tillgång till och utnyttjande av finansiella tjänster. Inom ramarna för s k Maya-deklarationer, där länderna åtar sig att sträva mot finansiell inkludering, görs speciella åtaganden i enlighet med en handlingsplan (Denarau) som specifikt adresserar kvinnors situation. Den nu aktuella insatsen syftar till att stödja länderna att uppnå handlingsplanens mål. AFI har ansökt om ett 4-årigt stöd som totalt uppgår till 77 MSEK. De årliga utbetalningarna är tänkta att vara 20 MSEK förutom den sista (17 MSEK). Samarbetet presenteras som ett strategiskt partnerskap till ömsesidig nytta där Sida kan bidra genom att belysa hur kvinnors finansiella inkludering kopplar till bredare utvecklingsmål. Man ser även potential genom att Sida kan bidra med ökad synlighet vilket har ett signalvärde och i förlängningen kan innebära ökat intresse från andra finansiärer. Ett "Donor´s Consultative Council" är tänkt att utgöra basen för detta. Sidas förmåga och kapacitet att leva upp till dessa förväntningar är i dagsläget inte fastställd men kommer att ingå i den fortsatta dialogen. Engagemanget kan variera alltifrån att sitta som observatör i styrelsen till en mer tillbakadragen roll. Någon typ av engagemang inom AFIs högnivåkommitté för kvinnors finansiella inkludering är också ett tänkbart alternativ. Sedan 2016 då handlingsplanen (Denarau action plan) introducerades har 32 länder i dagsläget gjort utfästelser och åtaganden kopplade till att minska könsskillnaderna inom ramarna för sina Maya-deklarationer. I hög grad avser dessa åtaganden att ta fram könsuppdelad statistik, vilket utgör ett naturligt första steg för att kunna generera relevanta beslutsunderlag. Andra områden utgörs av Consumer protection, Financial education samt uppmuntrandet av kvinnligt entreprenörskap. Sju länder (Bangladesh, Tanzania, Zambia, Nigeria, Kambodja, Jordanien och Palestina) har utfärdat specifika policyförändringar inom sina nationella strategier. Några liknande åtaganden har aldrig tidigare utfärdats. 2017 enades AFI om målet att halvera gendergapet i samtliga medlemsländer till 2021 och målet är att 16 länder ska införa könsuppdelad statistik, 40 länder ska göra utfästelser inom ramarna för Maya-deklarationerna och 30 länder ska genomföra reformer på policynivå. Verksamheten är alltigenom efterfrågestyrd och baseras på ett nerifrån-och-upp perspektiv vilket har visat sig vara ett framgångsrikt koncept. Medlemmarna bidrar i hög grad med egna resurser (in-kind) vilket bidrar till reformernas uthållighet och ägarskap. AFI uppmuntrar sina medlemmar att öka sina åtaganden och bidrar till processen genom: • Stärkt evidens kring mervärdet av finansiell inkludering för kvinnor och kommunikation av detta • Stöd till de medlemmar som utvecklar och implementerar reformer • Förespråka ämnesområdet på global nivå i strategiska fora Insatsen kommer inledningsvis fokusera mer på evidensbyggande och därefter övergå i implementering. Målen kommer att uppnås genom en kombination av: • cross-regional peer learning • technical capacity building • public-private cooperation • in-country implementation support • peer-to-peer advisory services • joint learning program on gender • communication and advocacy related activities Den sistnämnda punkten innebär också att erfarenheterna kommer att behandlas som "public good" och även göras tillgängligt för icke-medlemmar. Genom att handlingsplanerna (Denarau Action Plan) är överenskommet gemensamt finns ett fungerande ramverk som ger tydlig styrning. Uppföljning har konkretiserats i ett specifikt ramverk (Strategic Implementation Framework) med fastställda mål. Ramverket är närmare beskrivet under Samarbetspartens kapacitet. Insatsen ligger väl i linje med Sidas gällande strategi som specifikt refererar till inhemska finansmarknader och finansiella tjänster med särskilt fokus på kvinnor. Relevansen för sysselsättning, finansiell stabilitet och privatsektorutveckling är likaså tydlig. Strategin har därutöver även ett fokus på digitalisering vilket ligger väl i linje med AFIs prioritering som bl a visar sig i arbetsgruppen för digitala finansiella tjänster. Arbetsgruppen (främst finansierad av BMGF), där en specifik Sida-finansierad fokalpunkt för jämställdhet utgör ett konkret exempel på en kontaktyta, är det tydligaste beviset på ömsesidig och förstärkande nytta, men även andra plattformar och exempelvis regionala initiativ hanterar ICT-frågor och jämställdhet parallellt. Komplementaritet av den sorten utgör en bra grund för genomförandet av aktiviteterna. Sidas globala portfölj med insatser inom finansiell inkludering är fördelad på strategiska insatser som kompletterar varandra genom att angripa grundorsakerna på olika nivåer genom olika typer av aktörer. Detta speglar det faktum att finansiell inkludering inte är ett specifikt SDG-mål men som däremot är definierat som en avgörande "enabler" för många av målen. Det som främst utmärker AFI i detta sammanhang är att de är en medlemsdriven organisation (med kontor i syd) med direkt inflytande på högsta policynivå.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Uppnådda resultat hänförs generellt sett till strategins WEE-mål. Källan utgörs av slututvärderingen och slutrapporten. Resultatramverket var strukturerat utifrån de ovan nämnda fyra Outcomes och med flera Outputs kopplade till dessa. På en övergripande nivå kan det konstateras att ambitionen att halvera gendergapet inte har uppfyllts fullt ut men att betydande framsteg har åstadkommits och där det dessutom finns stor geografisk variation. FINDEX-rapporten visar sålunda att gendergapet reducerats från 9% till 6% under insatsens löptid och att 9 AFI-medlemmar halverade skillnaden mellan män och kvinnor. Genomförda förändringar av regelverk har bidragit till detta och 52 reformer i form av policyförändringar har inrapporterats vilket med god marginal överstiger målet (21 stycken). [AFI 2018-2021, AFI-Sida Project Evaluation - Final report, s 13-14, DOX 18/000116-83]; [M2]; [NAT/INST] Outcome 1: Stärka medlemmarnas kunskap och färdighet inom GIF På output-nivå uppmättes graden av "nöjdhet" till drygt 85% vilket marginellt översteg den förväntade nivån. Nedbrutet på output-nivå exemplifieras detta genom att antalet "knowledge products" uppgick till 25 i jämförelse med målet (12) och att utvecklingen av AFIs Data-portal innebar att 22 medlemmar började rapportera könsuppdelad statistik (28). [AFI 2018-2021, AFI-Sida Project Evaluation - Final report, s 5, DOX 18/000116-83]; [M2]; [GLOB/NORM; NAT/INST] Outcome 2: Stärkt implementeringskapacitet av GIF-policy hos medlemmarna Antalet medlemmar som har gjort GIF-relaterade utfästelser (DAP inom ramarna för sina Maya Declarations) uppgår till 46 (40) och antalet som använder sig av könsuppdelad statistik uppgår till 33 (16) och bägge indikatorerna överträffar därmed det förväntade. På output-nivå innebär det bl a att all kapacitetsutveckling inkluderar GIF-hänsyn och sammantaget har 2,350 (1,600) regulaters genomgått utbildning. Programmet Leadership and Diversity for Regulators har genomförts enligt plan men deltagarantalet, 135, har kraftigt överstigit det förväntade (40), vilket delvis kan förklaras av att det digitala formatet under pandemin underlättade ett ökat antal deltagare. [AFI 2018-2021, AFI-Sida Project Evaluation - Final report, s 10, 12, 25-26, 44, DOX 18/000116-83]; [M2]; [NAT/INST] Outcome 3: Stärkt globalt påverkansarbete som integrerar och prioriterar GIF Målet att globala fora skulle referera till AFIs GIF-program överskreds med råge genom att 13 sådana tillfällen identifierades (4). På output-nivå innebar det exempelvis att antalet policy-papper, 7, i princip uppnåddes (8) och att fyra strategiska partnerskap signerades med externa parter (4). Den aspekt som stack ut var hur AFIs olika arbetsgrupper lyckades utveckla och genomföra arbetsplaner som integrerade GIF-aspekter i sina respektive policyområden genom att 24 sådana arbetsplaner identifierades (6). [AFI 2018-2021, AFI-Sida Project Evaluation - Final report, s 44, 49, DOX 18/000116-83]; [M2]; [GLOB/NORM; NAT/INST; AKT/MÅL] Outcome 4: AFIs interna Managment Unit har förstärkts för att kunna leverera GIF-initiativ till medlemmarna På output-nivå kan det konstateras att planerade utvärderingar har genomförts och att den interna kapaciteten har byggts upp genom att resurser ställts till förfogande. Den positiva utvecklingen av medlemmarnas grad av nöjdhet kopplat till GIF-tjänster har gått att mäta över tid. [AFI 2018-2021, AFI-Sida Project Evaluation - Final report, s 12-13, DOX 18/000116-83]; [M2] Sammanfattningsvis kan det konstateras att programmet framgångsrikt integrerat jämställdhet i AFIs hela verksamhet och på så sätt även fungerat katalytiskt. Vidare har mångdubbelt fler medlemmar än förväntat rapporterat GIF-relaterade policyförändringar under perioden (52 jämfört med det förväntade 21). Vissa av dessa kan visserligen betraktas som tämligen basala (men tenderar ändå att bli alltmer komplexa sett över tid) och just AFIs bidrag till dessa policyförändringar är visserligen omöjligt att exakt fastställa. Ett medskick från utvärderingarna är dock att fortsatt koordination och samarbete krävs för att uppnå långsiktigt institutionella förändringar. Genom att offentliggöra åtagandena sätter medlemmarna press på sig själva att också verkligen leverera de utlovade förändringarna. I fråga om framtagande av normativ vägledning (51 knowledge products togs fram) byggde de inledningsvis på att höja medvetenheten kring betydelsen av GIF för att i ett senare skede skifta fokus till mer praktisk vägledning. Värt att notera är att jämställdhet integrerades i hela AFIs verksamhet och inte bara inom projektets ramar. Konkreta resultatexempel: * State Bank of Pakistan gjorde 2022 ett åtagande att öka användandet av digitala betalningar genom att öppna 65 miljoner unika konton varav minst 20 miljoner avsåg kvinnor. Detta underlättades via genomförandet av ett landspecifikt stöd inom ramarna för deras Banking on Equality Policy. [AFI 2018-2021, End of Project Report, s 4, DOX 18/000116-83]; [M2]; [NAT/INST; AKT/MÅL] * Finansinspektionen i Ecuador formulerade ett åtagande inom ramarna för kundskydd som gick ut på att höja standarden ur ett jämställdhetsperspektiv i syfte att minska gendergapet inom tillgången till, och utnyttjandet av, finansiella tjänster liksom även framtagandet av relevanta indikatorer. [AFI 2018-2021, End of Project Report, s 4-5, DOX 18/000116-83]; [M2]; [NAT/INST] * Ett mycket stort åtagande utgjordes av det kartläggningsprojekt som genomfördes under 2021 där förutsättningar och framsteg för varje medlem dokumenterades och där även slutsatser kunde dras. Initiativet har presenterats i flera olika sammanhang och rönt stort intresse från såväl WB som IMF. [AFI 2018-2021, End of Project Report, s 5, 13, DOX 18/000116-83]; [M2]; [NAT/INST] * 135 deltagare (män och kvinnor) från 27 medlemmar har deltagit i programmet Leadership and Diversity for Regulators som genomförs årligen tillsammans med Women´s World Banking. 80% av deltagarna har uppgivit att de därefter fått utökade ansvarsområden och 40% har avancerat inom sina respektive organisationer. [AFI 2018-2021, End of Project Report, s 6, DOX 18/000116-83]; [M2]; [NAT/INST] Pandemin innebar att förutsättningarna för verksamheten förändrades i grunden. Som framgår ovan påverkades dock inte möjligheten att uppfylla förväntade resultat även om det av förklarliga skäl inte har varit möjligt att fastställa vad utfallet hade blivit utan pandemin. En effekt av att fler utbildningstillfällen genomfördes digitalt var att fler kvinnor deltog vilket är rimligt om det ansågs att det är förknippat med praktiska svårigheter att som kvinna vara bortrest från hemmet under en längre tid. Till viss del har andelen också minskat i takt med att man återgick till fysiskt deltagande.
Insatsens övergripande mål var att inom ramarna för insatsen (utbetalningsperiod under perioden 2018 till 2021), via förbättrade regelverk, bidra till att halvera det "gender-gap" vad gäller kvinnors tillgång till och utnyttjande av finansiella tjänster som har identifierats utifrån data från den s k FINDEX-rapporten. Detta övergripande mål ska uppnås genom AFIs verksamhet som i princip sker på fyra olika plan. Dessa utgörs av fördjupad kunskapshantering kring kvinnors finansiella inkludering bland AFIs medlemmar, fördjupad implementeringskapacitet inom medlemskretsen, global opinionsbildning samt AFIs interna kapacitet att bidra till dessa processer. Det övergripande målet är djärvt, men realistiskt, och kommer i slutändan att bero på många faktorer varav AFIs aktiviteter endast utgör en, men viktig, delmängd. Den mest heltäckande informationen kring finansiell inkludering utgörs av FINDEX-rapporten som släpps vart tredje år. Trots den oerhört omfattande datainsamlingen finns det dock begränsningar vilket skapar vissa utmaningar när det gäller att mäta ifall det övergripande målet uppnås. Detta innebär exempelvis att medlemmarna uppmuntras att genomföra kompletterande studier, såväl utbuds- som efterfrågebaserade, och samla dessa på AFIs Data-portal. En av punkterna inom DAP (Denarau Action Plan) uppmanar medlemmarna att formulera åtaganden och sätta konkreta mål kring reduceringar av gender-gapet inom ramarna för sina Maya-deklarationer och nationella handlingsplaner. Formulerandet av dessa åtaganden hade redan inletts 2016 men genom programmet systematiserades arbetet och samtidigt skapades förutsättningar för uppskalning och målet var att 40 länder skulle omfattas. Dessa åtaganden har företrädesvis berört könsuppdelad statistik men även omfattat konsumentskydd, finansiell utbildning, ansvarsfull utlåning, transparens och entreprenörskap. Även områden såsom kvinnors rätt till att äga tillgångar omfattas. AFI stödjer sina medlemmar att uppnå sina mål, vilket kan ske genom direkt medverkan (in-country implementation ICI), men hanteras företrädesvis genom sk peer learning, dvs att man lär av varandra. Ett resultatramverk har utarbetas med mål och indikatorer inom de fyra prioriterade områdena (även benämnda Outcomes, dvs kunskapshantering, implementeringskapacitet, opinionsbildning samt AFIs interna kapacitet) med tillhörande aktiviteter/outputs.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning