EBRD Women in Business: EaP
Insats-ID : SE-0-SE-6-55030203På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
OECD har gjort en utvärdering av "the Small Business Act", vägledande principer för stöd till småföretag, och noterar att det kommer vara avgörande att alla länder i det Östliga partnerskapet lyfter frågan om kvinnligt företagande i sina bredare utvecklingsplaner som en förutsättning för en mer konkurrenskraftig ekonomi och fler jobb. EBRD har identifierat kvi...
Läs hela beskrivningenFrån
- C01 - Projektstöd
Mer om insatsen
OECD har gjort en utvärdering av "the Small Business Act", vägledande principer för stöd till småföretag, och noterar att det kommer vara avgörande att alla länder i det Östliga partnerskapet lyfter frågan om kvinnligt företagande i sina bredare utvecklingsplaner som en förutsättning för en mer konkurrenskraftig ekonomi och fler jobb. EBRD har identifierat kvinnligt entreprenörskap som en ännu i stort sett outnyttjad resurs för att skapa ekonomisk tillväxt och jobb. Samtidigt har erfarenheterna visat att kvinnor står inför särskilt stora utmaningar när det gäller att driva företag i många länder. EBRD har under senaste 4 åren genomfört regionala program för kvinnligt företagande på Västra Balkan samt i EaP-länderna. En första fas genomfördes 2014-2018 till med finansiering från Sida. Insatsen består av två huvudkomponenter: en kredit för vidareutlåning på EUR 45 miljoner (ca 405 MSEK) som finansieras av EBRD, kompletterad med en förlusttäckningsmekanism på max 10% (EUR 4,5) som väntas finansieras av EU NIF samt en komponent för kompetensutveckling för både låntagare och långivare som finansieras av Sida med 47 MSEK. Enligt Sidas bedömning är insatsen relevant i relation till den nyligen beslutade regionala strategin för Östeuropa som syftar till att bidra till att länderna inom det Östliga partnerskapet närmar sig EU. Den främjar både små och medelstora företags konkurrenskraft och kvinnors ekonomiska möjlighet att själva forma sina liv. Insatsen utgör också en fortsättning på den insats som genomförs i Moldavien. EBRDs program riktar sig direkt till kvinnliga företagare (utbildning, mentorskap, nätverkande och coaching) och till delar av banksystemet i syfte att underlätta kreditgivning till kvinnor som äger och driver företag. Beslut om insatsen i Västra Balkan fattades 2014-04-13, beslutsnr 2014-001525 och avtal tecknades vid EBRDs årsmöte 2014-05-16. EBRD har även fattat beslut om likande insats i Turkiet utan svensk finansiering. En MTR genomfördes under 2017 och bedömde att insatsen är "on track". För delen som finansieras av Sida visade MTR att flera av indikatorerna för programmet uppfyllts. Det var för tidigt för att dra slutsatser om s k impact, men det finns tydliga tecken på att resultaten kommer uppnås.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
In 2014, Sida extended a grant contribution of SEK 47 million to the European Bank for Reconstruction and Development (EBRD) towards the Women in Business (WiB) programme in the six Eastern Partnership (EaP) countries of Armenia, Azerbaijan, Belarus, Georgia, Moldova and Ukraine. The programme has since extended its financial support to partner financial institutions (PFIs) with a facility of up to USD 135 million. In December 2018, Sida committed additional funding in the amount of SEK 50 million to support a second phase of the programme, covering the period of January 2019 to December 2023 across the six EaP countries. The second phase of the programme seeks to enhance competition by attracting subsequent movers to join the segment. The expectation is that this will result in the growth of women-led businesses, which in turn will result in their ability to reach their economic potential and make contributions to employment, growth and social inclusion. Since the inception of the programme until the end of 2022, EBRD has extended a total of USD 92,1 million (EUR 86,3 million equivalent) to twelve PFIs in Armenia, Belarus, Georgia, Moldova and Ukraine. In April 2022, the EBRD ceased its WiB programme in Belarus, following the resolution of its Board of Governors to suspend Belaruss access to EBRDs resources, in response to the invasion of Ukraine. A first loss risk cover mechanism was also introduced to motivate PFIs to lend to women entrepreneurs whose risk was untested. PFIs have been able to extend 5 688 sub-loans to women-led SMEs for a total value of over USD 98,4 million (EUR 92,2 million equivalent) including additional funds provided by the PFIs themselves. PFIs continued developing their business model and delivery mechanisms to improve their focus on women-led businesses. Tailored financial and non-financial product packages and service for different women segments were developed and rolled out as part of the programmes technical assistance support to PFIs. In terms of access to know-how, 589 business advisory projects have been implemented, 1 181 women entrepreneurs have received in-person training in key entrepreneurial skills through workshops, and 70 women entrepreneurs have been enrolled in the mentoring programme. Within one year of completing an advisory project, over half of women-led SMEs increased employment for a total net job creation of 2 989 jobs, and 79% had increased their turnover. An impact evaluation of the programme covering 2014-2021 was carried out during 2022 by external consultants and focused on interventions in Armenia, Georgia, Serbia and Kosovo. It found that the WiB programme effectively supported PFIs with technical assistance and credit support, leading to increased lending to women entrepreneurs. However, strict loan conditions and cautious lending practices limited the programmes reach. While FLRC was introduced to encourage PFIs, its utilization remained low. The programmes advisory services helped women entrepreneurs improve their operational processes, increase turnover, and create jobs. However, the impact could potentially have been bigger if outreach was broader and if each business had received all programme components. Overall, the programme contributed to increased capacity and growth of supported women-led enterprises, as well as PFIs' awareness of the value of investing in women. The sustainability of these impacts varied among PFIs, with some planning to continue offering dedicated credit lines to women, while others did not. Challenges in monitoring and inconsistent qualitative data limited the assessment of the programme's transformative potential and long-term outcomes. The evaluation concluded that while the programme had positive output-level results, its transformative potential and sustainability were less clear. The EBRD monitoring system provided extensive data, but the varying quality of indicators and inconsistent higher-level data prevented a full understanding of the programme's impacts.
The overall objective of the Women in Business (WiB) programme is to promote women's entrepreneurship and more broadly women's participation in business, by supporting women-led SMEs to access finance, know-how and non-financial business development services. The programme seeks to demonstrate that, when market failures are addressed, obstacles are removed, and women-led SMEs are given equal opportunities. They can then contribute to growth, job creation, and social progress for a free, market-oriented, and democratic society. During the second phase (2019-2023), the programme aims at: 1. Increasing access to finance for women-led small and medium-sized businesses (SMEs), including for first time/start-up borrowers and borrowers based outside of main urban centers. 2. Contributing to a diversified and deepened financial system through increased capacity of partner financial institutions (PFIs) to serve the women entrepreneur segment.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning