Afghanistan Reconstruction Trust Fund ARTF 2015-2017
Insats-ID : SE-0-SE-6-52050117På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Afghanistan Reconstruction Trust Fund (ARTF) skapades 2002 och har sedan dess varit givarnas viktigaste kanal för att kanalisera betydande volymer bistånd till Afghanistans återuppbyggnad och utveckling. Den av Världsbanken administrerade fonden spelar en avgörande roll för statsbyggnad genom att ARTF stärker statens förmåga att leverera tjänster till sin befo...
Läs hela beskrivningenFrån
- B03 - Bidrag till specifika program och fonder genom internationella organisationer (multilaterala, INGO)
Mer om insatsen
Afghanistan Reconstruction Trust Fund (ARTF) skapades 2002 och har sedan dess varit givarnas viktigaste kanal för att kanalisera betydande volymer bistånd till Afghanistans återuppbyggnad och utveckling. Den av Världsbanken administrerade fonden spelar en avgörande roll för statsbyggnad genom att ARTF stärker statens förmåga att leverera tjänster till sin befolkning och därmed ökar statens legitimitet. Sedan fondens tillkomst 2002 har fondens utbetalningar sammanlagt uppgått till 6,6 miljarder USD, vilket i dagens penningvärde motsvarar cirka 55 miljarder kronor. Sverige har genom åren bidragit med cirka 2 miljarder kronor, drygt 3 % av fondens totala utbetalningar. Världsbanken vidareförmedlar i stort sett hela det svenska stödet (med untantag av den administrativa avgiften samt kostnader för tredjepartsuppföljningen) till genomförande partners. När Sida i december 2015 fattade beslut om ett ett-årigt stöd om 280 miljoner kronor var det med avsikten att under 2016 genom ett kompletterande insatsbeslut ingå ett två-årigt avtal om totalt 560 miljoner kronor 2016-2017. ARTF, som har verksamhet i Afghanistans samtliga provinser, består dels av investeringsprojekt, dels av stöd till den afghanska statens löpande kostnader. Investeringsprojekten står för cirka 60 % av fondens volym och utgörs av insatser inom jordbruk, utbildning och hälsa, samhällsstyrning på lokal nivå/landsbygdsutveckling, infrastruktur, samt reform av den offentliga sektorn. Resterande 40 % av utbetalningarna går till en komponent för att betala statsanställdas löner, och ett incitamentsbaserat program som stödjer viktiga reformer och inhemsk resursmobilisering. Reformerna som stöds av ARTF är viktiga byggstenar i det ömsesidiga ramverk för Afghanistans utveckling som upprättades efter beslutet om tillbakadragandet av de internationella trupperna, det så kallade TMAF (Tokyo Mutual Accountability Framework). (Detta ramverk har nu uppdaterats till Self-Reliance Mutual Accountability Framework, SMAF, vilket beskrivs senare i texten.) TMAF, och sedermera SMAF, är Afghanistans överenskommelse under New Deal. ARTF:s insatser registreras i den statliga budgeten och är på så sätt "on-budget", och de afghanska systemen används i stor utsträckning. ARTF är en ram för ett 20-tal utvecklingsinriktade projekt och därmed inget budgetstöd. De finansiella kontrollåtgärderna som Världsbanken så som fondens administratör tillämpar är omfattande, och bygger till allra största delen på Världsbankens normala kontrollrutiner. Världsbanken har dessutom handlat upp två firmor för en nära uppföljning, dels av fem stora investeringsprojekt, dels för utbetalningar till statens löpande kostnader. Dessa kontrollåtgärder ökar Världsbankens möjligheter att säkerställa att givarnas medel går till avsedda ändamål. ARTF omfattar totalt cirka 900 miljoner USD per år, som avser både utbetalningar till existerande projekt och beslut om nya insatser. Detta är något mindre än de senaste åren, vilket baseras på Världsbankens antaganden om något minskande givarbidrag till ARTF till följd av allmänt minskat stöd till Afghanistan. Finansieringsgapet för perioden 2015-2017 (dvs. gapet mellan avtalade och utbetalda givarbidrag å ena sidan och beslutade och planerade projekt å den andra) uppgick i augusti 2015 till cirka 2,3 miljarder USD. Sida bedömer att Världsbankens antagande om att detta gap troligtvis kommer att täckas som realistiskt, baserat på tidigare års bidrag och baserat på indikationer från givarna för den kommande perioden. Under 2014 bidrog 16 bilaterala givare till fondens verksamhet och ungefär samma omfattning beräknas för den kommande perioden. För 2015 var Sverige den åttonde största givaren, och hamnar storleksmässigt tillsammans med Norge på drygt 30 miljoner USD, långt från de tre största givarna USA (378 miljoner USD), EC (191 miljoner USD) och Storbritannien (133 miljoner USD). Därefter följer Kanada (88 miljoner USD), Tyskland (68 miljoner USD), Japan (60 miljoner USD), och Danmark (56 miljoner USD). Storleken på Sidas årliga stöd till ARTF motiveras av givarnas åtagande i Tokyo Mutual Accountability Framework att kanalisera hälften av biståndet genom statens system. För att åstadkomma en balanserad insatsportfölj har Sida valt att cirka 40 % av det svenska bilaterala biståndet ska kanaliseras genom den afghanska statens system. Det är ARTF-stödet som är Sidas medel för att nå detta mål. Det totala svenska långsiktiga utvecklingssamarbetet med Afghanistan uppgår till cirka 700 miljoner kronor per år vilket innebär att ett ARTF-stöd om 280 miljoner kronor motsvarar 40 % av detta. Världsbanken har tillsammans med den afghanska regeringen och givarna tagit fram en övergripande finansieringsstrategi (Financing Strategy 2015-2017) som beskriver inriktningen för ARTF för perioden 2015-2017. Finansieringsstrategin anger att den övergripande inriktningen (se tidigare stycke) kommer att kvarstå för den kommande perioden. De insatser som finansieras under ARTF ligger i linje med afghanska prioriteringar så som de uttrycks i nationella dokument. ARTF:s projekt och program är relevanta för samtliga delar av den svenska strategin för biståndet i Afghanistan men ARTF:s projekt och program bedöms som särskilt viktiga för att resultaten inom områdena "stöd till den egna förmågan" respektive "utbildning" ska nås. Stödet till ARTF är också centralt för att Sverige ska leva upp till sina politiska åtaganden om att stärka det afghanska ägarskapet över landets utveckling genom att använda och stärka statens egna system. ARTF har utvärderats flera gånger under åren. I denna beredning används genomgående slutsatserna från två utvärderingar av god kvalitet och som gjorts relativt nyligen - ARTF at a Cross-Roads: History and Future (Scanteam, 2012), som gjordes på uppdrag av ARTF, samt Review of Afghanistan Reconstruction Trust Fund, ARTF, Internal and External Studies and Evaluations in Afghanistan (Indevelop, 2015), som gjordes på uppdrag av Sida. Som del av beredningen har Sida också anlitat helpdeskarna för mänsklig säkerhet och för offentlig finansiell styrning.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Summarise the most important results during 2015-2017 Instruction: Reports, meetings and field visits can provide information on the results that have been achieved. Please focus on the most important results that have been achieved. Avoid long descriptions of activities. Please note that the results can be both expected and unexpected. A. Education Progress in human development outcomes has been among the most important achievements in post-2001 in Afghanistan. School attendance rates between 2013–2014 and 2016–2017 increased because of an increase of boys’ attendance rate to 65.5 percent in 2016–2017, while that of girls remained the same at only 45.5 percent. Girls to boys, age 6-12 years, enrolment ratio was 0.71 in 2017 as the MGD2 progress. The literacy rate, age 15 and above was 34.8% in 2017. 8.9 million (39% girls) enrolled in basic education. All children enrolled in schools supported by various interventions/ components of EQUIP. 210,274(74,758 girls) completed grade 12. The Grade 12 completion rate helps in measuring the dropout rates in the last stage of the upper secondary system and in determining the yearly outputs of the general education system either into higher education or the workforce. School grants - physical infrastructure improvement grants enhanced the quality of education. 8,541 classrooms rehabilitated or build at primary level. Teachers and principal education and in-service training conducted. 115000 teachers received teacher trainings. B. National Solidarity Program and Citizens' Charter The National Solidarity Program III (NSP III) 2011-2017, with funding amounting to 1,1 billion USD (mainly from ARTF but also a small contribution from IDA) was officially closed in 31 March 2017. The development objective was to build, strengthen, and maintain community development councils (CDCs) as effective institutions for local governance and socio-economic development. According to the World Bank's Implementation Completion and Result Report for NSP 2017, most of the results were achieved: - 70% of sampled communities recognize CDCs as the legitimate institution and representative of communities (96% achieved)- 60% of CDCs perform their functional mandates in the areas of community development and coordination, project implementation and conflict resolution (80% achieved)- 70% of sampled women representatives in the CDCs take active part in decision-making related to community development (79% achieved)- 70% of sampled communities have improved access to services (transport, irrigation, water supply etc.) - 80% achieved and at least 50% of total beneficiaries are female (48%) - 32% of CDC members are female which is a little less than the target (35%). According to the World Bank NSP III Implementation Status and Results Report 30-Mar-2017, 12,493 km rural roads were constructed, 141 km roads rehabilitated, 5,056,937 people in rural areas provided with access to improved water sources, 39,449 improved community water points constructed or rehabilitated, 7,953 improved latrines constructed, 361,523 hectares of area provided with irrigation and drainage services and 2,995 additional classrooms built or rehabilitated at the primary level. CDCs represent all parts of community and members discuss their issues, prioritize their needs and select projects together aiming to benefit as many villagers as possible. They have stronger voice and united approach in dealing with district authorities. C. Building government capacity - the Incentive Program A number of important reforms were supported under the Incentive Program. It is hard to prove that the matching grants funding that encouraged higher spending on operations and maintenance, as well as incentivised higher domestic revenue actually had the desired effects, although domestic resource mobilisation improved considerably over the period. The IP incentivizes timely implementation of reforms to improve domestic revenue mobilization, expenditure management, and growth prospects. The IP 2015-2017, part of the Recurrent Cost Window (RCW) of the Afghanistan Reconstruction Trust Fund (ARTF), is a three-year, rolling operation supporting a series of policy reforms deemed critical for greater fiscal self-reliance. The disbursement rate of the project amounted to nearly 90 % in May 2018, when the last review under the program was done. Tax administration concerns raised by the business community are being addressed, supported by the Incentive Program. While enforcement measures remained strong, the IP also encouraged a rationalization of penalties to address concerns raised by the business community. Authorities also introduced a tax amnesty scheme to resolve many legacy tax disputes. Going forward, the operationalization of the Tax Disputes Resolution Board, which will include external board members, is expected to provide an additional avenue to address taxpayer concerns and support an improved business climate. The following reform areas were supported: - Customs: HR Reforms (not achieved), Enforcement (not achieved)- Tax administration: Re-Organization and Modernization (achieved), Tax Policy (achieved)- Land Administration and Management (partly achieved)- Doing Business Reforms (achieved)- Sustainability of Pension and Social Benefits (not achieved)- Electronic Payment Systems (mainly achieved)- Fiscal De-concentration and Provincial Budgeting (achieved)- External Audit (mainly achieved)
Afghanistan Reconstruction Trust Fund, som sedan 2002 har kanaliserat bistånd från ett stort antal givare till uppbyggnaden av Afghanistan, har mål på flera nivåer: i. Det övergripande målet för ARTF som finansieringsmekanism är att vara en mekanism för att kanalisera givarnas resurser on-budget (dvs. i så stor utsträckning som möjligt genom Afghanistans system) till Afghanistans prioriterade utvecklingsprogram. ii. Varje investeringsprojekt har ett mål som stämmer överens med Afghanistans eget mål inom den relevanta sektorn. Här anges målen för de två projekt som Sida kommer att följa närmare: Målet för National Solidarity Program III (NSP) är att bygga, stärka och upprätthålla bykommittéer (community development councils) som effektiva institutioner för lokal samhällsstyrning och socio-ekonomisk utveckling. Målet för Second Education Quality Improvement Program (EQUIP II) är att öka en jämlik tillgång till grundläggande utbildning med god kvalitet särskilt för flickor genom skolbidrag, lärarutbildning och stärkt institutionell kapacitet med stöd från lokalsamhällen och privata aktörer. iii. Del del av ARFT som går till statens löpande utgifter (löner samt drift och underhåll) har följande mål: Det övergripande målet för incitamentsprogrammet är att förbättra hållbarheten i den afghanska statens budget genom att öka den inhemska resursmobiliseringen och stärka hanteringen av statens utgifter. Komponenten “Revenue Matching Grant” syftar till att skapa incitament för ökad skatteuppbörd och på så sätt hjälpa Afghanistan att nå framsteg i att öka den finansiella hållbarheten. Komponenten ”strukturella reformer” syftar till genomförande av reformer för offentlig finansiell styrning, reformer inom statsförvaltningen (governance and civil service reform), förbättrat investerings- och handelsklimat, samt stärkt kapacitet för skatteuppbörd och finansiell styrning på lägre nivåer. Häri ingår också "operation and maintenance", som syftar till att förbättra drift och underhåll av offentliga tillgångar inom centrala områden såsom utbildning, hälsa och infrastruktur, och på så vis förbättra uthålligheten i de statliga investeringarna.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning