UNDP 2019-2021 Stabilisering av Tchadsjöregionen fas 1
Insats-ID : SE-0-SE-6-13141På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Den regionala stabiliseringsfaciliteten för Tchadsjöregionen som föreslagits av UNDP har varit under utveckling under nästan två år och har som mål att erbjuda kortsiktiga men tydliga återuppbyggande, utvecklings- och fredsbyggande insatser i Boko Haram (BH) påverkade områden runt Tchadsjön, vilka syftar till att stabilisera situationen, gör det möjligt för fl...
Läs hela beskrivningenFrån
- C01 - Projektstöd
Mer om insatsen
Den regionala stabiliseringsfaciliteten för Tchadsjöregionen som föreslagits av UNDP har varit under utveckling under nästan två år och har som mål att erbjuda kortsiktiga men tydliga återuppbyggande, utvecklings- och fredsbyggande insatser i Boko Haram (BH) påverkade områden runt Tchadsjön, vilka syftar till att stabilisera situationen, gör det möjligt för flyktingar att återvända och lägga grunden för långsiktiga utvecklingsåtgärder för att ta itu med grundorsakerna till den pågående krisen. Faciliteten föreslår också att stödja kapacitetsuppbyggnad och inledande verksamhet som syftar till att genomföra Tchadsjö-kommissionens (LCBC) och Afrikanska Unionens (AU) regionala strategi för stabilisering (RSS), återhämtning och motståndskraft hos de Boko Haram-drabbade områdena i Tchadsjöregionen. Denna strategi (RSS) är det långsiktiga svaret på krisen på regional nivå och det politiska ramverket för genomförandet av insatsen. Insatsen har två resultatområden och sex förväntade resultat enligt nedan: Resultatområde 1: Stabilisering (kortsiktig) av specifika geografiska områden där Boko Haram inte längre har kontroll men där samhällen förblir utsatta för fortsatt infiltration och attacker, via stöd till att: 1. Säkerhet förbättras och rättsstaten stärks, 2. Viktig infrastruktur och grundläggande samhällstjänster fungerar, 3. Möjligheter till sysselsättning och inkomster blir tillgängliga för alla hushåll. Resultatområde 2. Ökad stabilisering (mer långsiktig) i de drabbade staterna och regionerna genom stöd till genomförandet av den regionala stabiliseringsstrategin för Tchadsjöregionen (RSS) genom stöd till: 4. Förbättrad kapacitet hos LCBC att genomföra den regionala stabiliseringsstrategin, 5. Förbättrad samordning och samarbete för genomförandet av den regionala stabiliseringsstrategin, 6. Handlingsplaner för utveckling av de drabbade regionala staterna.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Result reported under results area 1: Immediate Stabilisation This refers to UNDP/RSF's support to specific geographic locations, under an integrated plan called Joint Action Plan (JAP) with three main components, namely 1. Community safety and security strengthened, 2. Essential infrastructure and basic services functioning, and 3. Livelihood opportunities available. Altogether during phase 1 and according to the 2021 report, the RSF has supported 21 JAPs in the four affected countries (cf. 16 JAP locations in the 2020 report, which means that 5 were added in 2021). While reporting remains relatively output and activity based, there is gradually more data available to assess outcome, including community perception of security and other services provided by public authorities. This however varies significantly between the country with Nigeria being the best equipped country window in terms of monitoring and evaluation capacity. It is however clear from the 2021 report that people in general in the JAP locations note an improvement in security which they credit the state/public authorities with. This is also confirmed by the Third Party Monitoring applied to three locations in Nigeria. Hence, we can conclude that there are substantive results in terms of immediate stabilisation. The report further discusses the most significant reasons for perceived improved security, stating that the local stabilisation / security coordination committees play a crucial role, but also certain type of security related infrastructure, including trenches and walls. Result reported under results area 2: Extended Stabilisation Extended stabilisation likewise has 3 components/outputs, namely: 4. Enhanced capacity of the Lake Chad Basin Commission (LCBC) to implement the Regional Stabilisation Strategy (RSS), 5. Improved cross-border cooperation and coordination, and 6. State / Region Territorial Action Plans (TAPs) in place. Compared to the results reported in 2020, the most significant result in 2021 is with regard to output 6, where the eight TAPs were finalised and adopted by the third Governors' Forum in Yaoundé, Cameroon, in October 2021 (postponed from 2020 due to Covid). The report further states that the 'mechanisms for regional cooperation and coordination that were put in place in 2020 were operationalised in 2021' via a number of meetings and trainings. Other activities in pipeline, such as the development and launch of the Knowledge Management Platform (KMP), or a plan for formally establishing the RSS secretariat under the LCBC organigram, has not materialised and is postponed to 2022.
Quote from the final draft prodoc (June 2019): The nexus of security-humanitarian-development issues around Lake Chad consequent upon an intractable extremist insurgency has left tens of thousands of people dead, approximately 2.5 million displaced, and more than 10 million people in the region affected and in need. While robust national and multi-national military operations have re-taken territory previously controlled by Boko Haram, a new approach is required to consolidate these gains and establish the conditions necessary to transition from military to civilian responsibility for security, and from the provision of humanitarian assistance to the resumption of stalled development processes. The Facility herein has two result areas: 1. Immediate stabilisation of specific areas, cleared of Boko Haram control, but where communities remain vulnerable to continued infiltration and attack; and 2. Initiation of extended stabilisation activities across the Boko Haram-affected States and Regions, through support to implementation of the Lake Chad Basin Commission (LCBC) Regional Stabilisation Strategy. UNDP will deliver on scale, speed and coverage by optimising the interplay of civil-military coordination; efficient and fast operations following special UNDP procedures; and autonomous decision-making for the national teams. The expected results will be met through the achievement of six outputs in the target areas: 1. Security and the Rule of Law improved; 2. Essential infrastructure and basic services functioning; 3. Livelihood opportunities available for all households; 4. Enhanced capacities of the LCBC to implement the Regional Stabilisation Strategy; 5. Improved Regional Stabilisation Strategy coordination and cooperation; and 6. State/Region Territorial Action Plans in place.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning