SKL: Stöd decentralisering i Ukraina fas II, 2019-2024
Insats-ID : SE-0-SE-6-12046På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
I slutet av november 2019 ändrade SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, namn till Sveriges Kommuner och Regioner. Det engelska namnet SALAR (Swedish Association of Local Authorities and Regions) kvarstod oförändrat. I insatsbeslutet och underliggande dokument används både SALAR och SKL för benämning av avtalspartnern. Avtalet är dock uppdaterat med det nya nam...
Läs hela beskrivningenFrån
- C01 - Projektstöd
Mer om insatsen
I slutet av november 2019 ändrade SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, namn till Sveriges Kommuner och Regioner. Det engelska namnet SALAR (Swedish Association of Local Authorities and Regions) kvarstod oförändrat. I insatsbeslutet och underliggande dokument används både SALAR och SKL för benämning av avtalspartnern. Avtalet är dock uppdaterat med det nya namnet Sveriges Kommuner och Regioner. Sveriges Kommuner och Regioner (tidigare SKL) har ansökt om 41 710 000 SEK för att genomföra programmet "Support Decentralization in Ukraine Phase II” i Ukraina under aktivitetsperioden 2020-2022. Insatsen syftar till att stärka demokrati, förbättra den statliga styrningen samt tillhandahållandet av tjänster till Ukrainas medborgare (kvinnor, män, pojkar och flickor) genom att: 1) stödja utbildningsministeriet i Ukraina att genomföra förbättringar i formeln för fördelningen av utbildningsbidrag (subventioner) till regionala nivåer genom att stärka ministeriets kapacitet inom datainsamling, analys och evidensbaserat beslutsfattande (inklusive transparens, öppenhet, ansvarsutkrävande, deltagande, rättvisa (icke-diskriminering) och jämställdhet); 2) öka kapaciteten hos berörda statliga institutioner (särskilt ministeriet för utvecklingen av kommuner och territorier, samt finansministeriet) för analys av finansiella data och dess användning i utformningen av policys; 3) stödja Föreningen för Amalgamerade Samhällen (Association of Amalgamated communities) så att den stärks i sitt arbete med tillvaratagandet av lokalsamhällens intressen; 4) förse relevanta parlamentariska kommittéer med viktiga insikter och kunskaper, särskilt gällande frågor om lagstiftningsprocesser, dialog, transparens, ansvarsutkrävande och jämställdhet. Insatsen utgår från resultat och lärdomar från ett föregående femårigt stöd till reformen för lokalt självstyre i Ukraina. Insatsens totala budget är 41 710 000 SEK, varav cirka 900 000 SEK till slututvärdering. Sida är den enda finansiären av programmet.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
The specific objective of the intervention is to support key actors to implement reforms in an analytical, transparent, participative and gender responsive way, which will in turn lead to the programme overall goal "Strengthened democracy, improved governance and better service delivery to the citizens of Ukraine (women, men, boys and girls)". The programme will work in 4 reform areas - education decentralization, fiscal decentralization, support to the Local Self Government Association and support to the Parliament of Ukraine. Each area corresponds to a respective output: - Influence policy-making processes and reforms so that policies are more transparent, evidence-based, accountable, participatory, fair (non-discriminatory) and gender-responsive, and to build the capacity of key actors to make evidence-based decisions; - Influence policy-making processes on the national level with regard to fiscal decentralisation and sub-national finances so that they are more transparent, open, accountable, participatory, fair (non-discriminatory) and gender-responsive, and support the advancement of the reform by providing operative financial analysis of the performance of hromada budgets; - Help Association of Amalgamated Hromadas (AAH) to reach its long-term objectives: AAH strengthens its legitimacy and membership base to achieve the legal requirements set for the Local Self Governments (LGAs) in Ukrainian legislationAAH introduce and implement sound institutional and organisational changes in order to perform effectively, democratically and gender-responsively. Local government members clearly benefit from AAH services. AAH undertake proactive and evidence based lobbying and advocacy towards central level institutions in line with the members interests. AATC owns initiate in promoting and works to foster gender inclusive local governance trough support to municipalities, including the collection of sex-dissagrageted data in municipalities; - Support Parliamentary Committees to better practise their representative, legislative, and oversight functions and institutionalisation in relation to implementation of the decentralisation reform (in a transparent, evidence-based, accountable, participatory, fair (non-discriminatory) and gender-responsive way.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning