Education Cannot Wait 2018-2020
På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 270 000 000 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Sedan starten 2016 fram till 2021 har ECW: - förmedlat bidrag som gett 6,9 miljoner barn, 48 procent flickor, som lever i kris och konflikt tillgång till någon form av utbildning. Av dessa var 2,6 miljoner flyktingar och internflyktingar (IDPs). Majoriteten var barn i åk 1-6 men 591 000 barn var i förskoleålder och 712 000 i högstadieålder. - nått 62 274 barn med funktionsnedsättning för att öka tillgång till utbildning och lärarande. Detta motsvarar 0,9 procent av det totala antalet barn som nåtts genom ECWs program. - mobiliserat 1.07 miljarder USD som allokerats till utbildningsprogram för barn drabbade av kris och konflikt - bidragit till ett ökad synlighet, prioritering och finansiell allokering till utbildning i kris (education in emergencies) och nexus (bryggan mellan humanitärt och långsiktigt utvecklingsstöd). 2021 allokerades 2,9 procent av det globala humanitära stödet till utbildning, upp från 2,3 procent 2017. Av de humanitära appellerna 2021 fanns utbildning med i 98 procent, upp från 87 procent 2019. - gjort betydande insatser och bidragit till ett större fokus på flickors utbildning, både bland beslutsfattare i det globala syd och hos givarländer. - etablerats som en av de stora globala aktörerna för utbildning i kris och konflikt genom strategiskt påverkansarbete och samarbete med en stor bredd av aktörer, inklusive privata sektorn. ECWs High Level Steering Committee inkluderar beslutsfattare på hög politisk nivå i såväl implementerande som bidragsgivande länder samt exektutivdirektörer för INGOs som arbetar med utbildning. - gett stöd till 24 program (multi year resilience programmes) med syfte att överbrygga gapet mellan utbildningsinsatser inom det humanitära biståndet och långsiktig utveckling. - beslutat om stöd till 199 insatser för att vidmakthålla utbildningsinsatser vid utbrott eller eskalering av kris, sk First Emergency Response (FER). 20 procent av FER-insatserna har betalats ut inom 8 veckor efter den humanitära appellen gått ut. - 87 3671 lärare och administratörer fått utbildning/kompetensutveckling - 58 207 klassrum försetts med lärmaterial - 34 611 hushåll fått kontantstöd för att barn ska kunna gå kvar i skolan - 389 497 barn har fått tillgång till skolmåltider - 6 843 toaletter byggts eller reparerats för att säkerställa att dessa är användarvänliga för flickor och/eller för barn med funktionsnedsättning
i. Overarching Goal: By 2021, ECW supported interventions will be reaching 8 million crisis-affected girls, boys and youth, including from marginalized groups, improving their learning outcomes and enhancing their socio-emotional wellbeing and employability. ii. Strategic objectives: 1. Increase political support to education in crises (Increase high-level attention with an aim towards greater equity of response, with an emphasis on the most vulnerable and reaching neglected crises) 2. Increase financing for education in crises (Raise significant additional money to support interventions that improve access, quality, continuity, protection, equity and gender equality) 3. Improve joint planning and responses (Unite humanitarian and development efforts in support of national preparedness and responses to education crises through facilitating the development of joint programmes) 4. Strengthen local and global capacity (Strengthen individual and institutional capacity of those leading education efforts in crises and improve delivery systems) 5. Improve accountability (Develop and share knowledge with a focus on increasing awareness of need and evidence for effective interventions) iii. The ECW Facilitated Multi-Year Programme, Afghanistan: The programme aims to achieve its goals through mutually supportive five key outcomes and results: Outcome 1: Access to education for emergency-affected girls and boys is increased. Outcome 2: Conducive, child-friendly and inclusive teaching and learning environment enabled for emergency affected girls and boys. Outcome 3: Increased continuity of education for emergency-affected girls and boys. Outcome 4: Quality of learning for emergency-affected girls and boys is improved. Outcome 5: Safe and protective learning environment for emergency-affected girls and boys, especially the most marginalized, are established and strengthened.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporterBerättelser om biståndets resultatSidas årsredovisning