UNDP 2016-2021: Institutional Strengthening for the Forest Sector Development
Insats-ID : SE-0-SE-6-10403På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Interventionen syftar till att stärka den institutionella kapaciteten hos det nybildade ministeriet för miljö, skog och klimatförändringar på nationell-, regional- och lokal( Woreda- nivå genom att 1) stärka den institutionella kapaciteten hos skogsbruket på alla nivåer (federal, regional och Woreda); 2) Förbättra skogsskydd och utvecklingav hållbart jordbr...
Läs hela beskrivningenFrån
- B03 - Bidrag till specifika program och fonder genom internationella organisationer (multilaterala, INGO) ,
- C01 - Projektstöd
Mer om insatsen
Interventionen syftar till att stärka den institutionella kapaciteten hos det nybildade ministeriet för miljö, skog och klimatförändringar på nationell-, regional- och lokal( Woreda- nivå genom att 1) stärka den institutionella kapaciteten hos skogsbruket på alla nivåer (federal, regional och Woreda); 2) Förbättra skogsskydd och utvecklingav hållbart jordbruk; 3) Underlätta privata sektorns medverkan i skogsutveckling 4) främja vetenskap och innovation för att öka hållbart skogsbruk; och; 5) Förbättra intressenter engagemang i skogsutveckling. UNDP har ett särskilt programkontor som stöder Miljöministeriet med ansvar för miljö, skog och klimatförändringar (MEFCC) i genomförandet av insatsen. Insatsen vänder sig till lokala myndigheter och privata aktörer, samt aktörer i civilsamhället på lokal nivå. Institutionsutveckling på nationell, regional och lokal nivå med stöd från en eller flera svenska institutioner kommer att planeras för och startas upp under första året av svenskt stöd. Plattformar för samverkan på de olika nivåerna mellan staten och det civila samhället och den privata sektorn kommer också att sättas upp. Programmet innehåller också stöd till projekt på lokal nivå för t.ex. småskalig skogsvård och småskaligt miljövänligt jordbruk som inte minskar areal för skog. UNDP har ansvar för planering och uppföljning av programmet och Norge är samfinansiär sedan 2015. 8 % av budgeten går till UNDPs administrativa kostnader och 92 % är för programverksamhet inklusive kapacitetsutveckling och aktiviterer på nationell, regional och lokal nivå. Av dessa medel går 30% till aktiviteter på nationell nivå och 70% till lokal nivå för särskild kapacitetsutveckling på lokal nivå och för projekt på lokal nivå. UNDP har ansvar för planering och uppföljning av programmet och hela budgeten. För att kunna rapportera till oss kommer de att få rapportering och revisioner från miljöministeriet som vidareförmedlar medel till federal och lokal nivå och får finansiell och resultatrapportering på arbetsplaner från dessa institutioner. Svenska institutioner kommer ha avtal direkt med UNDP och kapacitetsutveckling och upphandlade varor och konsulter av UNDP betalas direkt från UNDP medan en del andra aktiviteter på nationell nivå och på lokal nivå kommer att betalas från ett särskilt konto på miljöministeriet, och delegerade medel till regional och lokal nivå, dit medel överförs efter tillfredsställande resultat- och finansiell rapportering. En stor andel av projekt kommer att distributeras till genomförande på lokal nivå. UNDP och Sida bedömer att Miljöministeriet har kapacitet att följa upp planer och medel på regional- och distriktsnivå. Programkontoret på UNDP och på miljöministeriet assisterar och bygger kapacitet. Resultat som har åstadkommits i programmet sedan 2015 är pilotprogram i 9 distrikt, en avslutad studie av genomförarbarhet, anställning av personal i pilotdistrikten, planering för aktionsplaner i 3 regioner, ett klart utkast för en tio-årig skogsplan, utbildning av ministeriets och distriktens personal och projektanställda i utveckling av skog och hantering av skog samt konsultationer med intressenter och aktiviterer för medvetandegörande om skogens möjligheter och utmaningar.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
1. Additional capacity is created at the Commission and its replica through the following processes. One-week capacity building trainings were provided for frontline extensionists at Mertolemariam, Wachamo and Holeta for 251 participants (7 female) on geo-informatics, PFM and forest product value chain. As part of building institutional capacity, web-based platform is being established at the Commission to improve future data management, monitoring, reporting and verification. 2. Forestry institutions are capitated with a targeted study on forestry resource governance gap by SLU and a draft policy brief is presented from this study. CIFOR has provided awareness creation on forest product cooperatives and criteria will be set to select best performing ones. Further, institutional capacities have been improved with internationally procured forestry field and laboratory equipments (to be used for the upcoming trainings) through UNDP. SLU and Wondo Genet provided one-month TOT training for 28 (5 women) senior regional experts and College teachers on three newly designed and skill-based modules (Forest extension, Agroforestry and Small-scale community forestry). 3. A total of 747.05ha of land is covered by plantation in 2020. Key interventions include constructing soil and water conservation structures before planting trees, ‘Belg’ planting to improve survival and much post-planting care including watering during peak dry spells. 4. A total of 357 km of terraces and trenches, 145,237 basins (in number), 1,770 m3 check dams and 4,000 m3 of waterways/cut-off drains have been constructed with active mass mobilization of the community. 5. A total of 250kg of highland bamboo seed collected from South-western Ethiopia and this is distributed and incubated at the project nurseries in the highlands. This will improve and diversify future restoration and afforestation efforts. 6. A total of 10,363.5ha of degraded areas is rehabilitated through assisted natural regeneration. In this area, main intervention includes reduction of livestock free grazing and limiting excessive human interference while improving different off-farm livelihood interventions. 7. Re-establishing of community forests done in 1,154ha . As the result, further degradation of forest lands due to deforestation and soil erosion reduced. Flooding of lower watersheds minimized due to the physical and biological soil and water conservation measures. 8. Community cohesion improved through establishment of forest users’ association. Re-growth of indigenous flora and reintroduction of wildlife species witnessed in the new forest lands, contributing for biodiversity conservation. 9. Additional income generated by selling grass from the new short rotation forest areas through cut-and-carry system. Income of the communities increased from casual labour. Community ownership improved on A/R sites supported by local bylaws and ownership certification systems with direct implication for sustainability. 9. Communities are getting better economic return from the plantations established on their previously unproductive private crop land and/or communal land, indicating better economic opportunity. On the other hand, 57,644ha of dry forest is mapped and demarcated for PFM scheme. Required training is provided for local experts. 10. A total of 526 households (339 female headed) in Amhara region; 214 households (152 female headed) in SNNP region and 535 households (522 female headed) in Tigray region have been benefited from various livelihood activities such as beekeeping, solar lantern, sheep production and poultry in phase one. Similarly, 5,280 (out of which 2,349 are women) households have been engaged in the different livelihood activities in phase two. These households are getting early return and the project has substantial benefit in household resilience building.
Objectives To allow Ethiopia to promote sustainable and competitive tree-based production systems in the rural and urban landscapes in the country thereby contributing to community and ecosystem resilience it is essential to: 1.Strengthen the capacity of forest sector at strategic and operational levels; 2. Create multi-functional landscapes in rural and urban areas; 3. Substantially reduce the vulnerability of poor communities to extreme events.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning