SPIDER 2015-2019
Contribution ID : SE-0-SE-6-61050135This website displays open data about Swedish aid, which shows when, to whom and for what purpose Swedish aid is paid out, as well as what results it has produced. This page contains information about one of the contributions financed with Swedish aid.
The Swedish Program for ICT in Developing Regions (SPIDER) work with ICT for democracy, health and education.
More about the contribution
The Swedish Program for ICT in Developing Regions (SPIDER) work with ICT for democracy, health and education.
All activities related to the contribution are shown here. Click on an individual activity to see in-depth information.
Total aid 0 USD distributed on 0 activities
A list of all paid transactions for a specific contribution is presented here. Each payment can be traced to a specific activity. Negative amounts indicate that there has been a refund.
0 transactions
No transactions available for this contribution
0 contribution documents
Link to download |
---|
No contribution documents available for this contribution
Result
Några av exempel på de resultat som har uppnåtts är följande: - Programmet har stöttat utvecklingen av plattformar och deras interoperabilitet för att dela öppna data, inlärningshanteringssystem, hälsoinformationshanteringssystem och har stöttat partners för att utveckla fortbildningsmaterial inom hälsa. Till exempel, University of Rwanda har utvecklat en e-learningmodul om medvetenhet om livmoderhalscancer som ackrediterades som en kontinuerlig professionell utvecklingsmodul för vårdpersonal. Alla hälso- och sjukvårdspersonal kan få tillgång till utbildning oavsett deras nuvarande roll eller var de befinner sig. Makerere University i Uganda har utvecklat en AI-lösning för att påskynda och förbättra noggrannheten i bildanalys för snabbt beslutsfattande och remiss. - En kurs i datorprogrammering baserad på materialet i code.org har utvecklats till en läroplan i programmering och ICT för de nya kambodjanska skolorna. Denna kurs är nu en del av läroplanen för lärare. Detta projekt har initierat en fullständig översättning till khmer av den fria resursen code.org, vilket har gjort den mer tillgänglig för khmertalare. Detta innebär att alla khmerbarn eller vuxna nu har tillgång till resurser för att lära sig att koda helt gratis. - SPIDERs partner har också utvecklat en mängd olika appar som används av stödmottagare utanför utbildnings- eller hälso- och sjukvårdsinrättningarna för att stödja transparens och ansvarsskyldighet, utbildning och hälso- och sjukvårdstjänster: Trey Visay karriärvägledningsapp i samarbete med utbildningsministeriet i Kambodja, GoGreen-appen för att spåra föroreningar i Phnom Penh, Kambodja. - Programmet har samlat in, verifierat, systematiserat och tillgängliggjort tillförlitlig och verifierad information om viktiga områden och händelser. Det har gjort det möjligt för individer, organisationer och till och med statliga enheter att vidta välgrundade åtgärder, vare sig det handlar om att få en ellicens eller gruvindustrins status, skolornas placering i förhållande till befolkningen enligt folkräkningsdata, val eller hälso info. Open Development Platforms har delat totalt 13 588 dokument, som har haft 117 634 nedladdningar och genererat3 262 357 sidvisningar. - SPIDERs program har byggt upp kapaciteten hos olika användargrupper (lärare, föräldrar, elever, hälso- och sjukvårdspersonal, administratörer, beslutsfattare osv.) att använda ICT som en del av deras arbete. Till exempel, lärare har lärt sig hur man använder ICT i utbildningen genom etablerade plattformar och material. De har utvecklat sedan sitt eget undervisningsmaterial och stödde föräldrar och andra användare att få tillgång till läromedlen hemifrån. Lärare som blivit utrustade med de färdigheter i ICT-verktyg kunde ha övergången till distansutbildning under COVID-19 pandemin på ett smidigt sätt. - I Bangladesh, Etiopien, Rwanda, Uganda, Zambia, Burundi, Moçambique och Kenya har utbildats vårdpersonal i användningen av olika driftskompatibla ICT-verktyg, främst hälsoinformationshanteringssystem och liknande lösningar för att underlätta tillgången till hälso- och sjukvårdstjänster och få tillgång till information om patienter över system och platser, verifiera sjukförsäkringsstatus för att göra det möjligt för människor att få tillgång till den vård de har rätt till. - 852 organisationer och individer har utbildats i hur man samlar in, verifierar, bearbetar, delar och använder öppna data. Detta har möjliggjort att många fler typer av information fanns tillgänglig och främjade en kultur av öppenhet där det är enkelt och öppet för alla att ta reda på hur regeringen fungerar, vad man har rätt till. - I Bolivia har 60 inhemska kvinnor utbildats för att använda smartphones och olika verktyg för att kommunicera och marknadsföra sitt hantverk. I Rwanda har utbildats gatuförsäljare i grundläggande ICT-färdigheter, affärsutveckling och digital marknadsföring. - Ministerier i Kambodja, Myanmar och Thailand har etablerat återkommande och stabila samarbeten med SPIDERs partner i det civila samhället som arbetar i öppna data för att dela mer information och använda öppna data i regeringsarbetet. - SPIDERs nätverksstöd har gjort det möjligt för olika partners att träffas för att utbyta erfarenheter och bygga samarbeten och ansöka om bidrag; bygga kapacitet och färdigheter genom att organisera workshops, utbildningar och webbseminarier samt organisera evenemang för att nå andra intressenter. ICT4D Cambodia Network har byggt samarbeten mellan nationella icke-statliga organisationer, civilsamhällesorganisationer, tekniska projekt och organisationer och olika regeringsnivåer. Nätverket har organiserat regelbundna möten och underlättat utbyte av expertis, vilket har lett till att två nätverksmedlemmar tilldelats ytterligare finansiering av USAID. ICT4 Health and Wellbeing Network har skapat en inventering av finansieringspartners, genomfört en behovsbedömning för att identifiera behov och luckor samt möjligheter att ta tillvara tillgänglig kompetens som kan bidra till tillgängliga resurser inom Digital Hälsa. Under perioden 2015-2021 blev Ipid det största forskarutbildningsnätverket med fokus på ICT4D med 1011 registrerade medlemmar från universitet och forskningsorganisationer över hela världen för att bygga samarbete mellan unga och seniora forskare.
Spiders avsedda effekt på lång sikt är att "People have meaningful societal participation and exercise of Human Rights through an effective and strategic use of ICT. Detta genom att fokusera på tre tematiska områden: 1- "Efficient and effective transparency and accountabiltiy through ICT" 2- "Efficient and effective learning and education through ICT" 3- "Efficient and effective promotion of health and health information through ICT". Spiders långsiktiga vision är "an interconnected world where digital inclusion enables everyone irrespective of age, gender, ethnicity or social position to participate fully in society, improve their lives and effect their living conditions". Detta bygger på antagandet att strategisk användning av ICT stärker mänskliga rättigheter och ger förbättrade försörjningsmöjligheter.
Swedish aid in numbers and reports
Do you want to read more about the results of Swedish aid?
Reports from the Expert Group for Aid Studies and Sida's strategy and corruption reports Sida's annual report (Swedish only)