ILO Partnership Programme 5, 2022-2025
Contribution ID : SE-0-SE-6-14789This website displays open data about Swedish aid, which shows when, to whom and for what purpose Swedish aid is paid out, as well as what results it has produced. This page contains information about one of the contributions financed with Swedish aid.
Total contribution is 200 000 000 SEK for 2022-2025, divided between: - Non-earmarked funding to Regular Budget Supplementary Account: 70 000 000 SEK - Lightly earmarked to four cross cutting areas reflecting Swedish priorities: 130 00 000 SEK - Gender Equality and Non-discrimination - Just Transition and Environmental Sustainability - Conflict Perspectiv...
Read the full descriptionMore about the contribution
Total contribution is 200 000 000 SEK for 2022-2025, divided between: - Non-earmarked funding to Regular Budget Supplementary Account: 70 000 000 SEK - Lightly earmarked to four cross cutting areas reflecting Swedish priorities: 130 00 000 SEK - Gender Equality and Non-discrimination - Just Transition and Environmental Sustainability - Conflict Perspective and Humanitarian, Peace, Development Nexus - System Change Initiative for Productive Employment The support contributes to ILO's overall Strategic Plan, Results Framework, and Programme & Budget.
All activities related to the contribution are shown here. Click on an individual activity to see in-depth information.
Total aid 0 USD distributed on 0 activities
A list of all paid transactions for a specific contribution is presented here. Each payment can be traced to a specific activity. Negative amounts indicate that there has been a refund.
0 transactions
No transactions available for this contribution
0 contribution documents
Link to download |
---|
No contribution documents available for this contribution
Result
På global nivå har ILO under det första året bl.a. fokuserat på att utveckla vägledande material, verktyg och utbildningsmoduler för att stärka integreringen av de mjukt öronmärkta perspektiven i ILOs arbete. Exempelvis: - Ett 'Just Transition Financing Tool on Banking and Investments' för praktisk vägledning för finansiella institutioner och investeringar som motverkar klimatförändringar och bidrar till en rättvis och inkluderande grön omställning. Verktyget lanserades vid COP27. - En guide för "Gender and Just Transition" - En guide för "Gender equality and womens empowerment in the world of work in fragile, conflict and disaster settings". - Ett vägledande verktyg för att se över och definiera ILOs roll i att främja sociala trygghetssystem i arbetet i skärningspunkten mellan humanitärt arbete, långsiktigt utvecklingsarbete och fredsbyggande. Verktyget avser vägleda ILO i arbetet med sociala trygghetssystem i fragila kontexter som är ett centralt fokus på FN och även Världsbanken i till exempel återuppbyggnadsstrategierna för Ukraina. ILO har även utvecklat och/eller vidareutvecklat globala produkter samt främjat genomförande på regional- eller landnivå. Exempelvis: - Som en följd av ILO-konvention (190) mot våld och trakasserier i arbetslivet och påföljande rekommendation (206) som antogs 2019 med Sidas stöd under föregående avtalsperiod, har ILO under denna avtalsperiod med Sidas stöd genomfört en första global undersökning tillsammans med Lloyds Register Foundation och Gallup om erfarenheter av våld och trakasserier på arbetsplatsen för att stärka kunskapen om komplexiteten av detta samt hur det härrör från bredare ekonomiska, sociala och kulturella kontexter, inklusive könsroller i arbetslivet. Arbetet är en grund för fortsatta undersökningar och analys av grundorsakerna till våld och trakasserier i arbetslivet. ILO har även tagit fram en vägledning för arbetsgivare för att motverka våld och trakasserier på arbetsplatsen med referens till konvention 190 och rekommendation 206, i samarbete med ACT/EMP, som är den specialiserade byrån för arbetsgivares aktiviteter inom ILO (motsvarande byrå för arbetstagare heter ACT/TRAV). Därutöver genomförs arbete på landnivå för implementering av konventionen och rekommendationen i Malawi, Nordmakedonien och Jordanien. I Malawi har ett arbete inletts för att öka kunskapen om konvention 190 och rekommendation 206, med fokus på sexuella trakasserier i jordbrukssektorn och särkilt på teplantage. ILOs expertkommitté för tillämpning av konventioner och rekommendationer har givit rekommendationer till regeringen i konsultation med de sociala parterna om åtgärder som bör vidtas. ILO har även gett stöd till Malawi Congress of Trade Union (arbetstagarorganisation) för att öka kunskapen om konventionen och lobba för ratificering av densamma. Detta arbete har även genererat ytterligare stöd från Norge. - Med utgångspunkt i ILOs globala publikation "Care at work: Investing in care leave and services for a more gender equal world of work" som tagits fram med hjälp av Sidas globala stöd under den föregående avtalsperioden, har ILO stöttat de sociala parterna i ett antal länder med teknisk expertis kring policyer och tjänster som är relevanta för att addressera strukturella barriärer som begränsar kvinnors möjligheter att delta på arbetsmarknaden, och samtidigt visat hur investeringar i omsorgsekonomin kan bidra till landets kollektiva nytta genom jobbskapande och ökad BNP. Sådant arbete pågår i Colombia, Indonesien och Moldavien. I Moldavien har ILO inom ramen för pilotprojektet fokuserat på barnomsorg. Regeringen i Moldavien antog en ny lag om barnomsorg i december 2022, och Ministeriet för sysselsättning och social trygghet har upprättat arbetsgrupper för att se över behovet av justerade regelverk i linje med den nya lagen. ILO är en del av dessa arbetsgrupper tillsammans med bland annat UN Women och UNFPA, och har genomfört en marknadssystemsanalys av barnomsorgssektorn och stöttat regeringen i att ta fram ett beslut för reglering av alternativ barnomsorgsverksamhet. ILO anordnade även en workshop med fokus på det uppdaterade regelverket för registrering, organisering och genomförande av olika former av barnomsorg för aktörer i sektorn. UM i Moldavien involverades för Sida-medverkan vid ett event inom ramen för projektet och har därefter följt arbetet nära och även faciliterat tätare kontakter mellan ILO och UN Women som har stöd direkt från UM Moldavien. UM Moldavien är nu intresserade av ett fortsatt samarbete med ILO i någon form baserat på pilotprojektet från det globala stödet. Dialog pågår om hur detta skulle kunna se ut. Källa: Updates on the project: Child care in Moldova: a systemic approach and provision and strengthen formalisation - ILOs har i skärningspunkten mellan miljömässig hållbarhet, en rättvis grön omställning och produktiva och anständiga sysselsättningsmöjligheter för särskilt sårbara grupper, utvecklat sina verktyg och metoder för sysselsättningsdiagnostik så att de också addresserar miljömässighållbarhet och bidrar med en evidensbas för policyutformning där båda perspektiven tas i beaktan. Både Ghana och Colombia har uttryckt åtaganden för en integrerad ansats när det kommer till att främja både produktiv och anständig sysselsättning och miljömässig hållbarhet. I Colombia har ILO arbetet med att stötta de sociala parterna och öka dess kapacitet i arbetet med att implementera landets åtaganden i National Determined Contributions (NDCs) till Parisavtalet. Analyser har genomförts för att identifiera ingångar och möjligheter för den specifika landkontexten. En överenskommelse har träffats mellan Ministry of Labour, Ministry of Environment and Sustainable Development och Ministry of Mines and Energy där prioriteringarna från NDCs reflekteras, och det finns ett konkret åtagande att utforma en plan för gröna jobb med ett särskilt jämställdhetsfokus. ILO har utbildat de sociala parterna i landet om en rättvis omställning till gröna jobb, och stöttat framtagandet av en nationell strategi och ett pilotprogram i gruvsektorn. - ILO har i partnerskap med International Trade Centre (ITC) utvecklat ett programkoncept kallat Trade4Jobs. Konceptet kombinerar ITCs mandat att arbeta med inkludering av MSMEs i regionala värdekedjor för regional handel, och ILOs mandat att arbeta med produktiv sysselsättning och anständiga arbetsvillkor för dessa ekonomiska aktörer. Detta partnerskap har utvecklats med hjälp av det mjukt öronmärkta stöd Sida ger till både ILO och ITC för marknadssystemansatsen och Sidas uppmuntran till organisationerna att samarbete ytterligare. Programkonceptet har presenterats och dialog förs mellan ILO och både Sidas Afrika-avdelning och UM i Amman som genomför Sidas regionala MENA-strategi, för att se om det finns möjlighet för stöd på regional eller bilateral nivå för implementering av programmet. Källa: 2022 Annual Report Sida-ILO Partnership 2022-2025 Genom stödet till ILOs flexibla finansieringsmekanism (RBSA) har Sida stöttat ILOs arbete Bangladesh, Cox's Bazar med fokus på ekonomisk inkludering och sysselsättningsmöjligheter för Rohingya-flyktingar och värdbefolkning, genom bland annat analys av arbetsmarknadsbehov och affärsmöjligheter, samt processer för stärkta färdigheter i linje med det nationella kvalifikationsramverket. Källa: RBSA Donor's Meeting, 22 June 2023, Power Point Presentation
Den övergripande målsättningen med stödet är att bidra till förbättrade förutsättningar för produktiv sysselsättning och anständiga arbetsvillkor för fattiga och sårbara män och kvinnor, som en hållbar och motståndskraftig väg ur fattigdom och mot fred och social rättvisa. Stödet som uppgår till 200 MSEK 2022-2025 är uppdelat enligt följande: Icke-öronmärkt stöd till ILOs flexibla finansieringsmekanism (RBSA) (70 MSEK) Mjuk öronmärkning för integrering av följande perspektiv: (130 MSEK) - Jämställdhet och icke-diskriminering - Miljömässig hållbarhet och rättvis omställning - Konfliktkänslighet och HDP-nexus - Systemansats (MSD) ILOs arbete under dessa komponenter sker i linje med organisationens övergripande program och budget.
Swedish aid in numbers and reports
Do you want to read more about the results of Swedish aid?
Reports from the Expert Group for Aid Studies and Sida's strategy and corruption reports Sida's annual report (Swedish only)