WIEGO 2018-2023
Contribution ID : SE-0-SE-6-10885This website displays open data about Swedish aid, which shows when, to whom and for what purpose Swedish aid is paid out, as well as what results it has produced. This page contains information about one of the contributions financed with Swedish aid.
Sida's funding covers three distinct components: -Non-earmarked core support - funding channelled through WIEGO to networks supported by and with which WIEGO has ongoing collaboration -support for an environmental project on informal waste contractors in coastal towns linked primarily to the marine environment. WIEGO aims to improve the status of the worki...
Read the full descriptionMore about the contribution
Sida's funding covers three distinct components: -Non-earmarked core support - funding channelled through WIEGO to networks supported by and with which WIEGO has ongoing collaboration -support for an environmental project on informal waste contractors in coastal towns linked primarily to the marine environment. WIEGO aims to improve the status of the working poor in the informal economy, especially women. Economic empowerment for these workers is a key issue in WIEGO's mission. WIEGO seeks to increase the voice, visibility and validity of the working poor, especially women. • Increased Voice – to support and strengthen organizations of the working poor and to link organizations together. We also help them gain representation in the policy making and rule-setting bodies that affect their work and lives. • Increased Visibility – to undertake and sponsor research and helps to develop and improve official statistics on informal employment and the informal economy. • Increased Validity – to promote the mainstream recognition of informal workers as legitimate economic agents who contribute to the overall economy and are legitimate beneficiaries of economic and social policies. We also advance the incorporation of informal workers into policymaking and rule-setting processes.
All activities related to the contribution are shown here. Click on an individual activity to see in-depth information.
Total aid 0 USD distributed on 0 activities
A list of all paid transactions for a specific contribution is presented here. Each payment can be traced to a specific activity. Negative amounts indicate that there has been a refund.
0 transactions
No transactions available for this contribution
0 contribution documents
Link to download |
---|
No contribution documents available for this contribution
Result
Insatsen är uppdelad i tre huvudsakliga komponenter 1) Kärnstöd (kompletterat med särskilt projekt kring social trygghet 2021) 2) Stöd till globala nätverk som samverkar med WIEGO 3) Stöd till projekt kring sophantering i kustnära städer för att belysa problematiken kring nedsmutsning av havsmiljöer som grundar sig i oreglerad avfallshantering WIEGO Kärnstöd I princip saknar de f.n. 2 miljarder informella arbetarna någon form av social trygghet. De utgör därför en en huvuddel av de 4 miljarder som beräknas helt sakna social trygghet. Det innebär att sjukdom eller ålderdom kan utgöra signifikanta risker för den egna och familjens försörjning. De senaste 50 åren har varit präglad av en debatt kring vad den informella ekonomin är och vilka de informella arbetarna är. I många fall har det utmynnat i att den informella ekonomin ses som ett utvecklingshinder som bör motarbetas. Det har tex utmynnat i trakasserier från myndigheter, kriminaliserings av tex gatuförsäljning som nyligen har skett i Nigeria eller att försörjningsmöjligheterna för informella arbetare tas bort genom "modernisering" utan att alternativa försörjningsmöjlighet tas fram som tex avfallshantering i Västafrika. Så länge det inte sker en dramatisk förändring av den attityd och stigma som finns kring den informella ekonomin framstår det som uteslutet att någon signifikant förändring kommer att ske. Det är samtidigt klart att när upp till 90% av arbetskraften är utanför den formella ekonomin och att en huvuddel av dessa tenderar att vara fattiga eller i risk att hamna i fattigdom är frågan en central utvecklings- och fattigdomsfråga. WIEGO arbetar med att stärka sitt arbete med den sociala och solidariska ekonomin. Som noterats av ILO: "Den senaste tidens globala ekonomiska och politiska instabilitet har tjänat till att understryka bristerna i nuvarande utvecklingssystem och ytterligare bekräfta nödvändigheten av ett alternativt eller kompletterande utvecklingsparadigm. Social och Solidarisk Ekonomi (SSE) är en gångbar lösning för att återbalansera ekonomiska, sociala och miljömässiga mål." SSE fungerar som en viktig modell för arbetare i informell anställning med dess förmåga att göra det möjligt för arbetare att bekämpa exploatering, övervinna utanförskap och säkerställa anständiga arbetsnormer. Många arbetare i informell anställning har samlats i organisatoriska former som är specifika för SSE, såsom kooperativ och fackföreningar. Inför den 110:e internationella arbetskonferensen utvecklade WIEGO ett gemensamt ståndpunkt med de globala nätverken av arbetare i informell anställning som uppmanade regeringarna att erkänna SSE som en socioekonomisk sfär i sin egen rätt, kapabel att omvandla ekonomier , vilket bidrar till anständiga arbetsvillkor och leder till säkrare försörjning. WIEGO har utsett en specialist på social och solidaritetsekonomi för att hjälpa till att få en djupare förståelse för de olika intellektuella strömningarna runt SSE och göra dessa diskussioner tillgängliga för arbetarorganisationer. Genom kollektiva reflektionsutrymmen, strategiskt utbyte av erfarenheter och fallstudier kommer WIEGO att stödja nätverken när de påverkar globala diskussioner om relationen mellan arbetare i informell anställning och SSE. Utmanandet av ekonomiska ortodoxier som undergräver universellt socialt skydd är av avgörande betydelse för att skapa sysselsättning av högre kvalitet är att se till att alla arbetstagare har tillgång till socialt trygghet. Resultat från WIEGO:s nya forskning utmanar dominerande idéer som kan hålla tillbaka utvidgningen av socialt skydd och förhindra dess utvidgning till alla arbetare. WIEGO strävar efter att säkerställa att beslutsfattare inom global utveckling i nyckelinstitutioner som arbetar med socialt skydd och informalitet har tillgång till dessa nya bevis. Projektets mål är att få beslutsfattare inom global utveckling i en riktad uppsättning nyckelinstitutioner som arbetar med socialt skydd och informalitet (ILO, Världsbanken, IMF, OECD, Bilaterala givare) att använda nya, mer robusta bevis i sina egna forskningsprodukter och rekommendationer. Projektet förutsätter att ortodoxier som främjas på global nivå, i synnerhet av internationella finansinstitutioner, spelar en nyckelroll i att påverka politiken på nationell nivå. Det finns två huvudkomponenter för att utmana dessa ortodoxier: framtagandet av en trovärdig alternativ evidensbas och se till att nya forskningsresultat blir lästa och förstås brett. Ortodoxi #1: Sociala utgifter, inklusive utgifter för socialt skydd och sociala tjänster, är en ekonomiskt improduktiv utgift. Ortodoxi #2: Sociala trygghetssystem som kombinerar socialbidrag, socialförsäkring och statligt subventionerade offentliga tjänster etablerar "perversa incitament" som främjar informalisering av arbetsmarknaden. Ortodoxi #3: Alltmer informaliserade arbetsmarknader innebära att arbetsgivaravgifter är inte längre en livskraftig finansieringsmekanism för socialt skydd. Kring frågan om sociala utgifter som improduktiva utgifter har WIEGO I samarbetat med ILO och Dominic Richardson utvecklat en omfattande litteraturgenomgång av fördelarna med socialt skydd (kommande)och mer effektivt hävdat att utgifter för socialt skydd för arbetare i informell anställning är en produktiv investering. I grunden hävdar detta "perversa incitamentansats" att sociala trygghetssystem som kombinerar arbetsrelaterade socialförsäkringar med skattefinansierat socialbidrag för låginkomsttagare hävdas av vissa vara nyckelfaktorer för att främja informalitet. För att undvika detta, menar man, bör den avgiftsfinansierade socialförsäkringen avvecklas och ersättas med ett fattigdomsinriktat skyddsnät som finansieras genom konsumtionsskatter, samt frivilliga privata försäkringar. Denna idé är problematisk i flera avseenden eftersom den bygger på flera tvivelaktiga antaganden: att socialpolitiken är en ledande drivkraft för informalitet (i motsats till andra faktorer som brist på formellt arbete), och att arbetstagare har ett val när det gäller sin anställningsstatus. Även om detta kan vara fallet för vissa, har de flesta arbetstagare i informell anställning lite val när det gäller sin position på arbetsmarknaden. Avvecklingen av socialförsäkringssystemen försvagar dessutom en grundläggande del av ett socialt skyddssystem. Socialförsäkringar som finansieras av arbetsgivar-, statliga och arbetstagaravgifter öppnar ett större skattemässigt utrymme för socialbidragsprogram som bygger på allmän beskattning, och de kan till och med korssubventionera sådana program och därigenom spela en viktig omfördelningsroll. Forskningen kommer också att ge vägledning för framtida forskning om hur man uppskattar "kostnaden för passivitet" när det gäller tillhandahållandet av socialt skydd för informella arbetstagare. Bevisen kommer att bli en central del av WIEGO:s förespråkande för utvidgningen av socialförsäkringen till informella arbetstagare. Rapporten har till exempel presenterats vid Europeiska kommissionens generaldirektorat för internationella partnerskap (INTPA) årliga tematiska seminarium om socialt skydd. Samarbetet med ILO kommer att ytterligare säkerställa att studiens resultat tas upp i deras påverkansarbete och kommande rapporter. Genom att granska 27 studier har WIEGO funnit att de befintliga bevisen är blandade och ofullständiga. Vissa studier finner bevis för sociala skyddsprogram om informalitet/formalitet, andra gör det inte. Bosch & Campos-Vazquez 2014 studie som menade att Mexikos Seguro Popular universella hälsotäckningsprogram inducerade små minskningar av den formella sysselsättning. WIEGO har påvisat att resultaten från den studien inte är robusta och att Seguro Popular inte minskade den formella sysselsättningen, vilket är i linje med de flesta studier om Seguro Popular. WIEGI har arbete för att förstå och utmana idén att socialt skydd driver informalitet ur ett teoretiskt perspektiv. Arbetet belyser argumentets blinda fläckar särskilt när det gäller könsbaserade informella arbetsmarknader och arbetstagares förmåga att fritt välja anställning och hur samtida ekonomisk teori och bevis ger en mer nyanserad och övertygande syn på samspelet mellan arbetsmarknad och socialt skydd. För att nå regeringar, nationella och internationella beslutsfattare, integrerade WIEGO sina resultat kring de "perversa incitamentfrågorna" i ett kapitel om utvidgning av socialt skydd till arbetstagare inom informell ekonomi som WIEGO skrev tillsammans med OECD för deras kommande rapport Informality Revisited. Dessutom har WIEGOs forskning påverkat Världsbanken att nyansera resultaten om arbetsmarknadseffekter av socialt skydd i deras kommande globala flaggskeppsrapport om jobb. WIEGO har lyckades fastställa konsensus kring att effekterna av sociala avgifter som en drivkraft för informalitet, att om de finns, är generellt marginella snarare än ekonomiövergripande, i det globala partnerskapet för universellt socialt skydd för att uppnå målen för hållbar utveckling ( USP2030) Arbetsgrupp för finansiering WIEGO har samarbetat med International Centre for Tax and Development (ICTD) och Institute of Statistical, Social and Economic Research (ISSER) vid University of Ghana för att genomföra en representativ undersökning av skatter som betalas av den informella sektorn i Accra, Ghana. Resultaten avslöjade att operatörer inom den informella sektorn redan betalar en rad skatter, tillstånd, avgifter och avgifter, och att, särskilt för dem i den lägre delen av inkomstspektrumet, förhållandet mellan skatter och inkomster är avsevärt högre än det formella. sektor. Rapporten drar slutsatsen att det för betydande delar av den informella sektorn är litet utrymme för ytterligare beskattning eller bidrag. Tillsammans med ILO har WIEGO studerat relevansen av socialförsäkringsavgifter i den övergripande finansieringsmixen över tid och granska bevisen om sambandet mellan avgifter och formell/informell anställning. Åtminstone på global nivå visar data om avgiftssatser och förekomsten av informalitet inget mönster och indikerar inget samband mellan avgiftssatser och informalitet. Genom att granska den befintliga litteraturen om effekterna av minskade eller subventionerade socialförsäkringsavgifter på arbetsmarknaden, finner författarna att de flesta studier inte finner några betydande sysselsättnings- eller formaliseringsvinster. Samtidigt skapar varje sänkning av sociala avgifter en effektiv förlust av statens inkomster på kort sikt. WIEGO har beställt ett antal fallstudier om befintliga insatser för att säkerställa att de som drar nytta av arbetskraften från arbetare i informell anställning bidrar till finansieringen av deras sociala skydd. I Argentina har Unión de Trabajadores y Trabajadoras de la Economía Popular (UTEP) utmanande globala ortodoxier som undergräver det universella sociala skyddsprojektet utarbetat en lag baserad på lagstiftningen om utökat producentansvar för att hantera miljö- och arbetsrättsutmaningar i avfallshanteringsmetoder. I Indien visar Kagad Kach Patra Kashtakari Panchayat (KKPKP), en fackförening för sopplockare hur det är möjligt att göra anspråk på sociala förmåner från olika aktörer i återvinningsvärdeskedjor, inklusive kommuner, medborgare och företag bortom sysselsättning och allmänt. skattefinansiering. För att visa att det är möjligt att anpassa socialförsäkringssystemen för att vara mer inkluderande för egenföretagare och informella arbetstagare, har WIEGO samarbetat med ILO för att dokumentera globala erfarenheter med fokus på arbetstagarnas upplevelser - för att skapa större uppmärksamhet till deras perspektiv på vad som fungerar. En djupgående fallstudie om Uruguays erfarenheter av att utöka socialförsäkringstäckningen till arbetare i informell anställning genom sitt monoskattsystem används för närvarande av den chilenska regeringen för att utforma landets egen version av ett monoskattesystem. Också tillsammans med ILO undersökte WIEGO hur finansieringen av sociala trygghetssystem kan anpassas till en föränderlig arbetsvärld med höga nivåer av informalitet och osäkerhet (kommande), samtidigt som nyckelprinciperna för internationella arbetsnormer, inklusive solidaritet i finansiering upprätthålls. I korthet kan forskningen sammanfattas i fem punkter: 1 Bevisbasen som ligger till grund för skadliga ortodoxier är mindre sund än den verkar Klyftan mellan den relativt svaga eller ofullständiga evidensbasen och den politik som främjas av IFI öppnar möjligheter att utmana berättelser Fokusering på konkreta frågor i berättelsernas hjärta gjorde det möjligt för oss att genomföra empirisk forskning som borde undergräva berättelsernas grunder Att identifiera frågor som är centrala beståndsdelar i berättelsernas grunder, gjorde det möjligt för oss att skära igenom abstraktioner och avbryta empirisk forskning i specifika frågor Att investera i produktion av mycket trovärdiga empiriska bevis inklusive stora representativa undersökningar och kausala slutledningsstudier baserade på stora datamängder är nyckeln till att tas på allvar av IFI Mycket av den forskning som utvecklats av detta projekt syftade till att kombinera kritiska perspektiv på dominerande ekonomiska teorier med forskningsmetoder och ekonometriska metoder som är trovärdiga för de internationella finansinstituten. Detta tillvägagångssätt har varit framgångsrikt när det gäller att attrahera internationella finansinstituts intresse för vår forskning Partnerskap är avgörande för att utveckla och främja bevis som utmanar globala ortodoxier och för att utveckla en koalition för att föra denna utmaning samman med sina olika beståndsdelar, de gör det möjligt för WIEGO att tala till publik som man annars inte skulle ha nått. Samarbete med välrespekterade organisationer som OECD och ILO bidrog till att öka trovärdigheten och synligheten av projektforskningen. Arbetet med att integrera projektens resultat i aktiviteter och produkter från andra organisationer inom socialskyddssektorn bidrog till att bygga en bredare koalition av aktörer som utmanade ortodoxier. Direkta relationer, globala plattformar visade sig vara nyckeln till att nå IFIs och gjorde det möjligt för WIEGO att utveckla evenemang kring projektets agenda, dela bevis och utveckla relationer - att börja bygga relationsskepp och nå nyckel IFIs personal med projektets reseac, projektet har strategiskt utnyttjat WIEGO:s ställning i den globala socialskyddspolitiken och samordningsplattformarna, inklusive USP2030-partnerskapet, Social Protection Inter-Agency Coordination Borad (SPIAC-B) och den globala civilsamhälleskoalitionen (Global Coalition for Social Protection Floors) Forskningen har utmynnat i ett antal direkta effekter Det har påverkat WIEGOs kärnverksamhet som har tagit ett tydligt steg mot en mer proaktiv förändringsteori som integrerar dessa resultat och erfarenheter. Detta är redan integrerat i det förnyades stöd som WIEGO erhöll under 2023. En serie av fyra seminarier för att skapa samförstånd med IFI kring de central frågeställningar kommer att hållas under 2024. Utifrån de resultat som genererats kring "skadliga narrativ" kring den informella ekonomin har WIEGO påbörjat en treårig inlärnings- och kapacitetsbyggande process för att göra det möjligt för sociala trygghetsledare inom WIEGO-nätverket att bättre förstå den politiska ekonomin för social trygghet, att motverka "skadliga narrativ" och att bygga en vision för mer rättvisa former av socialt trygghet. Sida nätverksstöd HomeNet International, HomeNet South Asia, HomeNet Southeast Asia, International Domestic Workers Federation, StreetNet International, International Alliance of Waste Pickers (sammankallat av WIEGO), SEWA Bharat, SEWA Academy och WIEGO använde resurserna under Sida Nets Support-anslag för att fortsätta investera i organisationernas kärnoperativa funktioner, inklusive förstärkning av styrprocesser. Organisationens och representationsteamets huvudprioriteringar under det senaste året fokuserade på att fortsätta att stödja formaliseringen av de regionala organisationerna för hembaserade arbetare i Latinamerika och Afrika och att stödja slutfasen av formaliseringen av International Alliance of Waste Pickers. [M6] (11) Nätverksstödet har fokuserat på fyra huvudsakliga resultat: Förbättrad organisering; Förstärkta och hållbara nätverk; Ökad teknisk kapacitet hos informella arbetstagarorganisationer; Ökad medvetenhet och användning av framgångsrika metoder. Stödet har bidragit till att: HomeNet International etablerades 2021 som en global struktur för att utöva påverkan och synliggöra situationen för de 260 miljoner hembaserade arbetare över hela världen som producerar varor eller tillhandahåller tjänster från i eller runt sina hem, varav 147 miljoner (47 %) är kvinnor som arbetar under dåliga förhållanden. I februari 2023 har HNI:s medlemsbas nått 75 affilierade organisationer från 33 länder i Latinamerika, Afrika, Sydasien, Sydostasien, Östeuropa och Centralasien. Tillsammans representerar de över 1,2 miljoner hembaserade arbetare, varav cirka 95 procent är kvinnor. Detta är nästan dubbelt så mycket som tidigare medlemsantal av 36 medlemsförbund som representerar 600 000 hembaserade arbetare ett år tidigare. Med Sida nätverksmedel arbetade WIEGO:s organisations- och representationsprogram i nära samarbete med HomeNet International Working Committee för att identifiera kvinnogrupper och stödja uppbyggnaden av demokratiska nationella och regionala nätverk i Latinamerika och Afrika. HBW nationella organisationer i Uganda och det latinamerikanska regionala nätverket har till exempel registrerat eller initierat processen för att registrera sina respektive nätverk under det senaste året och nästa steg i stödet kommer att bygga och stärka dessa nätverk som demokratiska medlemsbaserade organisationer. HomeNet International har tillsammans med WIEGO:s varit instrumentella i att påverka EU-direktivet om företagshållbarhet att gälla hela värdekedjan inklusive informella hemarbetande och hur ett EU-direktiv om due diligence skulle kunna omfatta hemarbetare, hur hemarbetare och deras organisationer kunde använda de klagomål och klagomålsmekanismer som för närvarande diskuteras, hur fackföreningar kan stödja hemarbetare i att organisera sig och mer. Informella sophanterare har under perioden genomgått en process kring att etablera en internationell struktur. Efter regionala diskussionerna stödde WIEGO avfallsplockarna att nå global konsensus om konstitutionsdokumentet och förberedelserna för att bygga upp en internationell representativ organisation av avfallsplockare och International Alliance of Waste Pickers kommer formellt att etableras i april 2024. Med Sida nätverksanslag fortsätter organisations- och representationsprogrammets team med International Alliance of Waste Pickers team att utrusta avfallsplockare över regioner genom utbildningsworkshops (online och hybrid) som syftar till att fördjupa sin förståelse för frågorna kring utökat producentansvar och utsläpp av växthusgaser. Dessa utbildningar svarar mot de juridiska svårigheter som plockare möter på olika platser. Samtidigt har den kunskap som byggts tjänat till att förbättra opinionsbildningsåtgärder mer effektivt för erkännande av avfallsplockare på nationell och global nivå. Avfallsplockare utbildas också i tekniska färdigheter som rör avfallshantering. Tekniska färdigheter identifieras som avgörande i vissa sammanhang även när regelverket inkluderar avfallsplockare. WIEGO har hållit utbildningsseminarier för StreetNets södra östafrikanska medlemsförbund, vilket försåg dem med en mer djupgående förhandlingsfärdighet via utbildningsmodulerna med en utökad grupp av regionala ledare. Serien avslutade den 9-stegs förhandlingsprocessen med en grupp arbetare Arbetsledare och representanter för International Domestic Workers Federation (IDWF), HomeNet International, StreetNet International och WIEGO deltog i parallella virtuella konferenser vid den 67:e sessionen för kommissionen för kvinnors ställning (CSW) 617 mars 2023. Det centrala temat var innovation, teknisk förändring och utbildning i den digitala tidsåldern för att uppnå jämställdhet och stärka alla kvinnor och flickor. Som man kom överens om i slutsatserna från den 62:a sessionen är temat för granskningen Utmaningar och möjligheter för att uppnå jämställdhet och stärkande av kvinnor och flickor på landsbygden. IDWFs delegation deltog aktivt i FN:s första internationella migrationsforum (IMRF) i FN:s högkvarter 17-20 maj 2022. IDWF-representanter engagerade sig i FN för att råda bot på denna uteslutning av arbetskraftskrav genom att sprida IDWF:s ståndpunktsförklaring om IMRF 2022-deklarationen. IDWF har investerat och strategiskt byggt allianser genom sina team i Asien och MENA, där centrala ursprungsländer (COO) och destinationsländer (COD) för migrerande hushållsarbetare finns. Engagemanget i processen genom nära samarbete med icke-statliga organisationer och fackföreningar med expertkunskap i ämnet gör det möjligt för IDWF att ge migrerande DW en röst i FN:s samrådsprocess och ses som en konstruktiv partner. IDWF har skapat en hållbarhetsfond som syftar till att stödja organisationens kärna i kristider. Denna fond kommer att förlita sig på intäkter från frivilliga bidrag från ekonomiskt gynnade dotterorgansiationer, partners mfl. Verkställande kommittén kommer att initiera en process för att fastställa kriterier för hur och vem som får tillgång till hållbarhetsmedel från fall till fall. Dessutom kan IDWF-medlemmar skapa go-fund-profiler, lära sig hur man marknadsför dem och resurser dem med bilder och pitches, vilket resulterar i att en samarbetsorgansiation får en donation StreetNet International StreetNet International (SNI) har 655 844 medlemmar från 56 organisationer i 50 länder. SNI och medlemsförbunden höll regionala sammankomster som förberedelse för deras 7:e kongress hölls i Kingali, Rwanda den 3-7 maj 2023. SNI har visat en synlig förändring i deras förståelse och investerade tid i organiserings- och förhandlingskompetensaktiviteter det senaste året. Sidas nätverks anslag stödde SNI åtta medlemsförbund fokuserade på att organisera utbildningsworkshops genom att planera, utveckla och genomföra en rekryteringskampanj i sina respektive nationella sammanhang, vilket uppnådde betydande resultat i Bangladesh, Botswana, Burkina Faso, Dominikanska republiken, Elfenbenskusten, Lesotho och Nicaragua. WIEGO fortsätter att stödja de globala nätverken för att stärka finansiella system och öka insamlingskapaciteten genom att utrusta dem och de medlemsbaserade organisationerna att leda vägen för utvecklingen av deras organisationer och nätverk. Stödet har varit effektivt i att säkerställa hållbara strukturer inom de olika nätverken, varav två har etablerat en global, internationell struktur som tidigare inte existerade. Stöden till nätverken har förnyats i det stöd som gavs till WIEGO under 2023 men det förväntas att nätverken efter den perioden helt och hållet ska kunna agera helt och hållet självständigt vilket har varit det huvudsakliga målet med stödet till dessa nätverk. WIEGO:s projekt kring havsmiljö och informell avfallshantering initierades 2018 med finansiering från Enheten för Globala miljösamarbeten "Reducing Waste in Coastal Cities through Inclusive Recycling (RWCC). WIEGOs projekt Reducing Waste in Coastal Cities through Inclusive Recycling (RWCC) projekt ägde rum under 2018-2023 för att stödja integrering av avfallsplockare i design och genomförande av avfallshantering som främjar en cirkulär ekonomi och minskar föroreningar av marint avfall. RWCC-projektet har ägt rum på både global och lokal nivå. Projektets lokala arbete var främst koncentrerat till Dakar, Senegal; Accra, Ghana; Mangaluru, Indien; och kustnära Argentina. Projektet har främst bidragit till bättre förutsättningar för minskning av plaster som hamnar i haven och har även medverkat till uppgradering av medvetenheten kring hantering av riskavfall och kemikalier samt säkerhetsutrustning för de som hanterar den typen av avfall. Exempel på resultat inkluderar: * Som en del av RWCC-projektet arbetar Argentinas National Federation of Waste Pickers (FACCyR) i flera kustområden, där öppna soptippar och offentliga soptunnor läcker direkt ut i floder och havet; och där nedskräpning och öppen dumpning, som ett resultat av otillräcklig sensibilisering och avfall insamling, leder till förorening av marint avfall. På nationell och lokal nivå förespråkar FACCyR inkluderande avfallshanteringsmetoder och policyer och stödjer kooperativ av avfallsplockare runtm i Argentina för att säkra statliga kontrakt och infrastruktur så att arbetare kan flytta ut ur soptunnor och soptippar och till formell insamling av återvinningsbart material till dörren och lagerbaserad bearbetning som miljöutbildning och insamling av strandskräp. Detta ger sopplockare stabilt arbete, ökade inkomster, förbättrad arbetssäkerhet, tillgång till socialt skydd och möjligheter till påverkansarbete och förhandling- både externt och inom sina egna kooperativ och förbund.RWCC-projektet påverkade Argentinas National Waste Picker Federation att ta ett mer miljömässigt förhållningssätt till sitt arbete, vilket hjälpte dem att säkra nya typer av kontrakt i Clean Beaches-programmet - ett av bara en handfull kända exempel på kommuner som kontrakterade avfallsplockarorganisationer för insamling av skräp. Detta arbete, och Argentinas National Waste Pickers Federation:s (FACCyR) bredare arbete med integration av avfallshanterare i återvinningsanläggningar, kommer att fortsätta med statligt stöd, och federationen kommer att fortsätta att öka sitt engagemang i miljöpåverkan. Ett exempel är Kooperativet "Recicladores Unidos de Avellaneda'' bildades 2018 för att ge lagliga rättigheter till en grupp sopplockare som samlat avfall i staden i flera år. Sedan dess har de gjort det utvecklat ett starkt samarbete med lokala myndigheter och etablerat ett grönt centrum i utkanten av staden där de samlar in och bearbetar avfall från både Avellaneda och flera andra städer som ingår i FACCyR:s nätverk för kollektiv kommersialisering. Avellaneda är grannar med staden Buenos Aires, och Green Centre hjälper nu till att integrera avfall plockare som annars skulle behöva sortera och förvara sitt material i sitt hem, där rester (ej säljbart) avfall måste kasseras i lokala soptunnor som läcker direkt ut i Riachualofloden. Förbi sortering och förvaring av material på Gröna Centrum förhindrar de betydande mängder miljöförorening. Kooperativet har nu 220 arbetare och återvinner mellan 80 och 120 ton per månad. Avellaneda fortsatte att återvinna papper, metallskrot, kartong, kartong, husdjursplast, blåst plast och film, glas, basarplast och förra året införlivat avfall från elektrisk och elektronisk utrustning (WEEE), återvinner 300 ton material per månad. FACCyR arbetar också med att stärka kommunikationen kring sitt arbete, till förmån för andra sopplockargrupper, och håller på att ta fram ett dokument om sin organisationsstruktur och historia. * Indiska organisationer Hasiru Dala och SWaCH leder den globala satsningen på att kommunicera avfallsplockares behov för en rättvis övergång, och arbetar för närvarande på ett häfte och en instruktionsvideoserie för att hjälpa andra avfallsplockargrupper att bättre förstå sina metoder och krav. * I Ghana stödjer WIEGO kapacitetsuppbyggnaden och påverkansarbetet av Kpone Deponi Waste Pickers Association och deras växande Green Waste Pickers Cooperative för att främja en mer inkluderande avfallshanteringssystem i Ghana. Under RWCC-projektet började Kpones avfallsplockare söka efter alternativa försörjningsmöjligheter och bredare uppbyggnad av nationella rörelser, utanför soptippen där de arbetar. Kpone Landfill Waste Pickers Association representerar mer än 700 sopplockare som före 2020, arbetade på Accras Kpone Landfill. Efter två bränder 2019 och 2020 fördrevs sopplockare till en närliggande soptipp som får ett allt mindre utbud av återvinningsbart material. Under tiden, mitt under covid-19-pandemin avvecklades plötsligt Kpone deponi utan samråd med sophlockare. Inom det Världsbanksfinansierade GARID-projektet pågår ansträngningar för att omvandla Accras avfallssystem för att avleda återvinningsbart material till materialåtervinningsanläggningar snarare än soptippar ett lovvärt mål förutom att denna process inte integrerar majoriteten av avfallssystemets befintliga informella avfallsarbetare, vilket innebär att tusentals avfallsplockare över hela staden är alltmer befinner sig utan en livskraftig inkomstkälla. Enligt RWCC:s baslinjestudie, är majoriteten av Kpone-arbetarna före detta eller säsongsbetonade jordbrukare som har migrerat från regioner som är hårt påverkade av klimatförändringarna. Samarbete med sopplockare på andra soptippar indikerar liknande push-faktorer, som även inkluderar konflikter i grannländerna. Med Ghanas avfall ledningssystem till stor del monopoliserat av företag i Jospong Group of Companies, Kpone arbetare och andra avfallsplockare möter betydande hinder för integration i Ghanas formella material ledningssystem. Före och under covid-19-pandemin började Kpones avfallsplockare, med WIEGO:s stöd, utrymme för alternativa försörjningsmöjligheter genom att identifiera luckor i avfallssystemet. Går längs i närheten stränder, identifierade Kpones avfallsplockare en stor skräp-hotspot som genererades av den intilliggande community, och gick upp till Kpone Coastal Community, där de frågade invånarna om deras avfallsutmaningar och behov. Samhället är försett med soptunnor som ständigt svämmar över, med avfall som sköljs ner till närliggande stränder, äts upp av djur eller bränns in i en utvidgning lokaliserad soptipp. Kpones sopplockare arbetade med samhället för att arrangera två pilotevenemang samla in avfall på hushållsnivå, och samla in data om materialmängder, arbetstimmar, antal hushåll som täcks, och omkostnader, för att informera om ett förslag för deras integrering i formaliserad avfallshantering. De tog sedan fram ett förslag och presenterade det för Kpone Katamanso Municipal Assembly (KKMA), som sa åt dem att först gå och bilda ett kooperativ. Föreningen tillbringade större delen av nästa år med att få utbildning från WIEGO om kooperativ, och utbyte med kooperativ runt om i världen och med Ghanas Department of Cooperatives. Sedan, 2023, etablerade Kpone Deponi Waste Pickers Association Green Waste Pickers Cooperative, Ghanas första avfallskooperativ. Samma vecka, kommunchefen (MCE) för Kpone Katamanso Municipal Assembly (KKMA) bjöd in WIEGO och medlemmar i Green Waste Pickers Kooperativ för att göra en presentation om deras förslag till heminsamling av avfall i Kpone Kustgemenskap. Kommunen har lovat stöd till det nya kooperativet att ge door-step avfallsinsamling i Kpone Coastal Community, men det stödet har fortfarande inte kommit. Ändå har kooperativet tagit på sig arbetarnas växande krav på en rättvis övergång till avfallsinsamling vid dörren i Kpone Coastal Community, där 19 % av avfallet är öppet bränt och det mesta avfallet är öppet dumpat. Mätningar av mängden avfall som förbränts som Kpone-arbetarna kunde förhindra genom att tillhandahålla avfallsinsamling utanför dörren i Kpone kustgemenskap har gjorts. Med hjälp av WIEGO:s RWCC-finansierade växthusgaskalkylator har det visats att genom att tillhandahålla tjänster till bara 81 hushåll, skulle utsläpp av 1 531 ton CO2-ekvivalent/år kunna förhindras. * I Senegal tog 2022 SONAGED, ett privat företag, över arbetet i landets tidigare statligt styrda avfallshanteringsorgan, UCG. Senegals minister för stadsplanering har bekräftat att PROMOGED-projektet kommer att ta hänsyn till sophlockare genom att föreslå alternativa försörjningsmöjligheter för fördrivna arbetare. Men av de 543 jobb som kommer att skapas under det PROMOGED-implementerade sorteringscentret kommer endast 128 att vara lågutbildade arbetare, och det är oklart var dessa jobb kommer att ligga. En opublicerad regeringsfolkräkning som genomfördes på soptippen 2022 uppskattar att cirka 4 000 sophlockare kommer att påverkas av stängningen av soptippen. Invigningen av en ny deponi av Senegals president Maky Sall, som skulle äga rum i juni 2023, har skjutits upp, och datumet är ännu inte känt. Men det är troligt att PROMOGED/SONAGED har börjat driva på att sopplockare flyttas inom, och i slutändan, från Mbeubeuss. * Givare, särskilt Världsbanken, är öppna för information och direktkontakt med avfallsplockare, med tanke på att deras kunskap om projektets framsteg för närvarande är begränsad till rapporter som delas av PROMOGED/SONAGED. Under det senaste året har Bokk Diom hållit två möten med Världsbanken och är allt mer bekväm med att hålla sådana möten utan WIEGOs ackompanjemang, vilket indikerar deras växande organisatoriska styrka. Ledarna för Bokk Diom guidade också en informationsturné i soptippen för Världsbanken, PROMOGED, UCG för att diskutera och samla in förväntningarna hos de olika drabbade grupperna. Trots organisatoriska framsteg, och med vetskapen om att PROMOGED:s försörjningsskyddsåtgärder sannolikt kommer att vara otillräckliga, har WIEGO också stöttat Bokk Diom för att utforska en rättvis övergång till försörjningsalternativ utanför soptippen. De har startat flera pilotprojekt för avfallshantering i underbetjänade kustsamhällen nära Mbeubeuss, särskilt i den lokala kommunen Thiaroye sur Mer. Bokk Diom har haft flera engagemang med det lokala samhället och mobiliserar regelbundet lokalbefolkningen, gräsrotsorganisationer och myndigheter i strandsaneringsaktiviteter för att bygga upp stöd och synlighet för deras nya syn på försörjningsskydd. Lokala myndigheter och ministeriet för miljö och hållbar utveckling är öppna för att samarbeta med Bokk Diom för att hitta lösningar på hantering av fast avfall i detta mycket förorenade men prisade kustområde, och WIEGO har etablerat ett ramverk för att föra samman intressenter för att gemensamt föra detta arbete framåt. * På lokal nivå, såväl som i det globala påverkansarbetet av både WIEGO och International Alliance of Waste Pickers så har WIEGO:s Extended Producer Responsibility (EPR)-arbete fortsätter att samla stöd bland viktiga intressenter i EPR-arbetet, som GIZ, OECD, USAID och regeringsledare i länder som implementerar EPR. Detta arbete har givit ett ett ramverk för engagemang och baslinje för nyckelkrav för avfallsplockare för att kunna engagera sig mer effektivt och effektivt i processen kring FN:s plastfördrag. * International Alliance of Waste Pickers har under flera år arbetat för att etablera en global allians, som nu är på plats och kommer att hålla sina första val i april 2024, varefter de kommer att registrera sig som en organisation oberoende av WIEGO. FN:s plastfördrag och EPR kommer att förbli dess främsta förespråkande frågor åtminstone under de kommande åren eller två, med förväntade vinster i integrationen av infomella avfallshanterare via EPR som ett resultat av detta arbete i länder som Chile, Ghana, Indien och USA. Viktiga erfarenheter och lärande inkluderar: - Politik och investeringar i i cirkulär ekonomi har visat sig många gånger riskera att tränga undan arbetare/sopplockare i den informella ekonomin, vilket då ofta paradoxalt leder till minskad kapacitet för avfallshantering. RWCC har hjälpt till att lyfta denna fråga och främja debatt om lösningar, som också lyfter den sammanlänkade karaktären mellan förebyggande av föroreningar, avfallshantering och ekonomisk integration. (12) - RWCC-projektet visade att integrering av avfallsplockare i mer formella system för insamling och återvinning av avfall kan bidra till att förebygga marint avfall samtidigt som fattigdom och osäkerhet minskar; och att en förstärkning av organisering och nätverkande av avfallsplockare möjliggör deras integrering i formell avfallsshantering bättre. - Relativt få länder berördes direkt, men genom organisationsmedlemmarna i International Alliance of Waste Pickers påverkade och påverkades projektet i viss mån också i länder som Brasilien, Kenya, Sydafrika, Colombia, Ecuador, Mexiko, Nigeria, Bangladesh, Uruguay och Nepal. Utbyte mellan organisationer runt om i världen var en central del av arbetet och spelade en viktig roll i upprättandet av globala rekommendationer och deltagande i globala processer som FN:s plastfördrag.
Swedish aid in numbers and reports
Do you want to read more about the results of Swedish aid?
Reports from the Expert Group for Aid Studies and Sida's strategy and corruption reports Sida's annual report (Swedish only)