UNEP 2018-2022
Contribution ID : SE-0-SE-6-61050901This website displays open data about Swedish aid, which shows when, to whom and for what purpose Swedish aid is paid out, as well as what results it has produced. This page contains information about one of the contributions financed with Swedish aid.
Support to prioritized parts of the implementation of United Nations Environment Programme Medium Term Strategy 2018-2021 and the connected Programme of Work for 2018-2019 and 2020-2021. The aim of the intervention is to reduce the environmental risks that affect poor people and thereby increase their resilience. United Nations Environment Programme will achie...
Read the full descriptionMore about the contribution
Support to prioritized parts of the implementation of United Nations Environment Programme Medium Term Strategy 2018-2021 and the connected Programme of Work for 2018-2019 and 2020-2021. The aim of the intervention is to reduce the environmental risks that affect poor people and thereby increase their resilience. United Nations Environment Programme will achieve this by reducing environmental risks and increase the resilience of societies and the environment as a whole. Specifically, the effort will help to reduce the vulnerability of poor people and increase their resilience by: 1) countries increasingly transition to low-emission economic development and enhance their adaptation and resilience to climate change; 2) countries increasingly prevent and reduce the environmental impacts of disasters and conflicts, while building resilience to future crises; 3) marine, freshwater and terrestrial ecosystems are increasingly managed through an integrated approach that enables them to maintain and restore biodiversity, ecosystems’ long-term functioning and supply of ecosystem goods and services; 4) policy coherence and strong legal and institutional frameworks increasingly achieve environmental goals in the context of sustainable development; 5) sound management of chemicals and waste and improved air quality enables a healthier environment and better health for all; 6) countries transition to sustainable development through multiple pathways, including inclusive green economy and trade, and the adoption of sustainable consumption and production patterns, increasingly decoupling economic growth from unsustainable resource use and environmental impact while improving human well-being. In addtion, United Nations Environment Programme will perform an analysis of what poverty reduction results that has been achieved 2015-2017. Sidas support to prioritized parts of the implementation of the strategy and related workprograms is 280 million SEK for 2018 until 2022 which corresponds to approximatley 2.1 percent of the budget of the implementation of the strategy. Around 50 percent of the funds are forwarded.
All activities related to the contribution are shown here. Click on an individual activity to see in-depth information.
Total aid 0 USD distributed on 0 activities
A list of all paid transactions for a specific contribution is presented here. Each payment can be traced to a specific activity. Negative amounts indicate that there has been a refund.
0 transactions
No transactions available for this contribution
0 contribution documents
Link to download |
---|
No contribution documents available for this contribution
Result
Uppnådda resultat 2021 - kopplade till strategimålen Förebyggande av klimatförändringar, och minskade utsläpp av växthusgaser och luftföroreningar: UNEP lyckades sammanföra 100 experter och mer än 900 deltagare under Asia-Pacific Climate Week. De diskuterade och utvecklade en uppsättning lösningsorienterade rekommendationer för omvandlingsmöjligheter för hälsosamma stadsmiljöer, inklusive transporter och rörlighet, och hållbara energisystem (QPR July-Sept 2021, sid 8). UNEP har publicerat flaggskepp rapporten Emissions Gap Report 2021 som varnade för att de nya och uppdaterade NDCs och åtaganden för 2030 kommer endast ha en liten påverkan att möta utsläppsgapet. Enligt rapporten hade utsläppen minskat med 5,4% under 2020 pga Covid-19 men återgick till samma nivåer som innan pandemin och koncentrationen av växthusgaser i atmosfären fortsatte att öka (PPR 2020-2021, sid 10). I United for Efficiency (U4E) initiativet har UNEP arbetat med Pakistan med att införa bestämmelser som kommer att resultera i årliga energibesparingar på 1,3 TWh till 2030, med utsläppsminskningar motsvarande 630 000 personbilar. Initiativen stödjer Indonesien i utarbetandet av ett ministerdekret om bestämmelser som kommer att leda till årliga energibesparingar liknande dem i Pakistan (QPR July-Sept 2021, sid 8). UNEPs projekt "Supporting Countries to Monitor and Improve Air Quality" har i samarbete med Costa Rica, Etiopien, Peru och Uganda stärkt deras kapacitet för övervakning av luftkvalitet och utvecklat handlingsplaner för högre luftkvalitet (UNEP Quarterly Report April-June, sid. 16). Under 2021 har UNEP assisterat 52 policy och initiativ med nationell och lokala regeringar för förbättrad luftkvalité. Till exempel i Kambodja har UNEPs stöd resulterat i landets strategi att anta Euro IV utsläppsnormer för fordon (PPR, sid 40). Minskad sårbarhet hos människor som lever i fattigdom, och ökad motståndskraft att hantera klimatförändringar och naturkatastrofer: Inför 2021 Climate Adaptation Summit publicerade UNEP januari 2021 flaggskepp rapporten Adaptation Gap Report 2020. Den identifierar stora gap i finansiering för anpassning, speciellt för utvecklingsländer som är mest sårbara till klimat förändring som ett resultat av gapet (QPR Jan-March 2021, sid 5). UNEP samförvaltar med IUCN The Global ecosystem-based adaptation (EbA) Fund som ger 'seed' kapital för innovativa lösningar. UNEP's EbA-portfölj växte till över 45 projekt, inklusive ett projekt på 6 MUSD i Moçambique för att skydda kusterna genom restaurering och bevarande av naturen. Övergripande syftar UNEPs EbA-projekt till att återställa 131 000 hektar ekosystem med nytta för 2,7 miljoner människor. Under 2021 arbetade UNEP med 44 länder i 67 projekt för att bygga klimat resiliens genom utveckling av planeringssystem och fältbaserade anpassning för att stödja utsatta samhällen i en rad ekosystem, från torrmarker, skogar och berg till kustområden och stadsområden. Nepals regering lanserade ett projekt för att använda ekosystembaserad anpassning för att bygga motståndskraften hos stadssamhällen i Katmandu Dal mot negativ klimatpåverkan (PPR 2020-2021, sid 8-9). Stärkt skydd och återställande, samt hållbar förvaltning och hållbart nyttjande av landbaserade ekosystem, biologisk mångfald och arter, naturresurser, inklusive jord- och skogsbruk, samt ekosystemtjänster: Under 2021 har 24 länder och sex gränsöverskridande samarbeten med stöd från UNEP gjort framsteg vad gäller att övervaka och upprätthålla hälsan och produktiviteten hos marina och land ekosystem. Vidare, har elva länder visat på ökat förståelse för värdet och rollen av ekosystemtjänster; Azerbajdzjan, Bosnien och Hercegovina, Grenada, Japan, Malawi, Marshallöarna, Niue, Oman, Sri Lanka, Tonga, Tuvalu (PPR 2020-2021, sid 22-23). UNEP har hjälpt Brasilien, México, Indien, och Kina med att utveckla Ecosystem Accounts under 2021 som en del i Natural Capital Accounting and Valuation of Ecosystem Services projektet (PPR 2020-2021, sid 25). UNEP tillsammans med UN Department of Social Affairs (UNDESA) har implementerat ett projekt där Sydafrika är första landet att lansera en 10 årig strategi för Natural Captial Accounting. Sjuttiofyra finansiella institutioner har undertecknat ett åtagande att fastställa portföljmål för att minska sina ekosystemrelaterade negativa risker och påverkan på naturen. Det är tack vare samarbetet mellan UNEP Finance Initiative (UNEP FI) och UNEP-World Conservation Monitoring Centre (WCMC) om att utveckla en guidning paper på Biodiversity Target-setting med trettio principer för ansvarfull bankverksamhet. Samarbetet har även lett till att hålla workshops för länderna Kambodja, Thailand och Vietnam om deras lärdomar och erfarenhet av att utveckla och genomföra nationella ekosystembedömningar (QPR July-Sept 2021, sid 12; PPR 2020-2021, sid 26). Hållbara produktions- och konsumtionsmönster, inklusive förebyggande kemikaliekontroll och avfallshantering: Inom hållbar konsumtion och produktion har sju nya länder påbörjat implementering av offentlig upphandling processer i Antigua och Barbuda, Grenada, Dominica, Senegal, Kazakstan, Kirgizistan och Uganda under 2021. Upp till 194 privata och offentliga företag har premierat hållbar konsumtion och produktion samt 22 additionella länder har börjat mäta matsvinn på nationell nivå (PPR, sid 39). UNEP har även hållit utbildningar för nationell upphandlingsmyndighet i Georgien, Ukraina och Moldavien för att göra den offentliga upphandlingen mer hållbar genom projektet EU4Environment. Fokus låg på prioriterade produkter för att informera ny lagstiftning i Georgien, användningen av miljömärkning för grön offentlig upphandling i Ukraina och gröna tillväxtindikatorer i Moldavien (QPR July to September 2021, sid 18). 2021 markerade slutet på blyad bensin efter en nästan 20-årig kampanj av UNEP-ledda Global Partnerskap för rena bränslen och fordon. Förbud mot användningen av blyad bensin vid marktransporter har beräknats förhindra mer än 1,2 miljoner från tidig dödsfall per år, öka barns IQ, spara 2,45 biljoner USD per år för den globala ekonomin och minska brottsligheten (UNEP in 2021, sid 16). UNEP hjälpte också länder att fasa ut bly i färg genom Lead Paint Alliance. Georgien, Marocko, Peru och Ukraina var de senaste nationer att anta lagar som begränsar bly i färg, vilket resulterar i totalt till 83 länder som har antagit nationell lagstiftning (UNEP in 2021, sid 16, QPR Jan-March 2021, sid 15). Stärkt skydd och återställande, samt hållbar förvaltning och hållbart nyttjande av marina, kustnära och sötvattenekosystem, biologisk mångfald, naturresurser, samt ekosystemtjänster: I Sudan är UNEPs förvaltningsprojekt i avrinningsområde Wadi El Ku i sin andra fas. Projektet finansieras av Europeiska unionen och genomförs av UNEP i partnerskap med federala och statliga myndigheter, lokalt baserade civilsamhällesorganisationer som leds av Practical Action och lokalsamhällen. Projektet har drivits i flera år och fungerar som ett demonstrationsprojekt på hur ett lokalt lett vattenförvaltningsforum har lyckats förvalta avrinningsområdet och dess vattenresurser på ett hållbart sätt. Den samhällsbaserade tillvägagångssätten för miljöstyrning och naturresurshantering har vunnit politiskt stöd och beröm, och fick under 2021 "Water for Peace priset för sina bidrag till integrerade vattenresurshantering och konflikt resolution i norra Darfur (QPR Jan-March 2021, sid 10). UNEP och International Coral Reef Initiative (ICRI) lanserade gemensamt ett litet bidragsprogram på 60 000 USD för att finansiera projekt för bevarandet av korallrev, mangrove och sjögräs i låginkomstländer och ö-nationer i utveckling. Målet är att stödja projekt som fokuserar på initiativ som leder till en hållbar förvaltning och skydd av känsliga havs- och kustekosystem. UNEP har bidragit med stöd till myndigheter, lokala samhällen och civil organisationer för att utveckla innovativa och hållbara sätt att skydda och förvalta lokala marina områden samt implementera bäst praxis riktlinjer för koral-, mangrove- och sjögräsområden (PPR 2020-2021, sid 28; QPR Jan-March, sid 12; QPR July- September 2021, sid 12). Under UNEPs regionala havsprogram har Nairobi Konventionen lanserat nya riktlinjer för restaurering av sjögräs ekosystem för västra Indiska Oceanen. De beskriver hur man utformar framgångsrika restaureringsprojekt för sjögräs, med hjälp av bästa praxis, protokoll och fallstudier från regionen och världen så att utövare kan fokusera på vad som mest sannolikt kommer att fungera för dem (QPR Jan-March 2021, sid 12). Renare vatten och hav, minskade utsläpp av föroreningar och minskad nedskräpning: För att utveckla övervaknings- och bedömningskapacitet för sötvattenskvalitet etablerades kapacitetsutvecklingscentret för det globala miljöövervakningssystemet / vattenkapacitetsutvecklingscentret (UNEP GEMS/Water). Det går ut på att experter ger vägledning till doktorander och kommunala tjänstemän runt om i världen om hur man övervakar vattenkvaliteten. Tjugo studenter var registrerade från 10 olika länder under 2021. Målet är att studenterna återvänder till sina hemländer för att utveckla vattenövervakningssystem. Till exempel, har en tjänsteman som gjort kursen hjälpt Sierra Leone utveckla vattenövervakningssystem och börjat testa delar av floden Rokel. Landet kunde därmed överlämna rapport till FN om vattenkvalitén i avrinningsområdet. (UNEP GEMS/Water Capacity Development Centre, June Newsletter 2021, sid 8) Under hela 2021 förespråkade UNEP för globala åtgärder på plastföroreningar. UNEPs globala bedömning av marint skräp och plast föroreningar visade på växande hot i alla ekosystem. Rapporten lyfter fram att plast står för 85 procent av det marina skräpet och varnar för att år 2040 kommer volymer av plastföroreningar som strömmar ut i havet kommer nästan ha tredubblas. Ett projekt i Asien förändrade återvinningsbeteendet i Selangor, Malaysia, där de boendes vilja att delta i avfallssortering har ökat till 75 procent av hushållen i vissa delar av staten. UNEP häll flera seminarier och ministermöten för relevanta intressenter för att dela information och bästa praxis och diskutera utmaningarna för att ta itu med marint skräp och plast föroreningar. Malaysia lanserade också en ny marin skräppolicy (UNEP in 2021, sid 14, QPR Jan-Sept, sid 14). En detaljerad bedömning och rekommendationer för sanering och framtida oljeutsläpp katastrofer lämnades in till nationella myndigheter av UNEP efter ett insatsuppdrag att hantera X-Press Pearls skeppsbrott, vilket är den största miljökatastrofen att slå Sri Lanka sedan tsunamin i 2004. Det omfattade effekter på fiske, djurliv och växter samt åtgärder om sanering och förstärkning av sjöfartens katastrofhantering. Arbetet har också stärkt Sri Lankas engagemang i redare och försäkringsbolag över händelsen (QPR July to Sept 2021, sid 10; PPR 2020-2021, sid 21). Uppnådda resultat kopplat till normativ dialog Den normativa dialogen rörande fattigdomsperspektivet har lett till att UNEP har fått ökad förståelse för kopplingen mellan miljö och fattigdom/social utveckling med människan i fokus. Enligt fattigdomsstudien, som finansierades av Sida 2021, följs rekommendationerna upp med att en konsult under 2023 kommer att stödja UNEPs verksamhet med att genomföra rekommendationerna som härrör från den oberoende översynen av UNEPs bidrag till fattigdomsminskning. Inom UNEP utvecklas en "people-oriented approach" och "poverty environmental actions" som kommer att främja en integrerad strategi för att skapa fattigdom, miljö och klimat mål för nationella och subnationella planer, policyn, budgetar och offentliga och privat finansiering i kommande medellångsiktiga strategi (MTS) för 2022-2025. Uppnådda resultat kopplat till tvärgående frågor Fattigdomsperspektivet Inom UNEP och UNDP initiativet Poverty Environment Actions for SDGs (PEA) har åtta fullfjädrade projekt fått stöd, fyra länder i Afrika (Malawi, Mauretanien, Moçambique och Rwanda) och fyra länder i Asien och Stillahavsområdet (Bangladesh, Laos, Myanmar och Nepal). En ytterligare insats för tekniskt bistånd görs i Tanzania och i Indonesien. Ytterligare fyra insatser för tekniskt stöd till i) den blå ekonomin i partnerskap med Asiatiska utvecklingsbanken (ADB), ii) gröna obligationer i Sydafrika i partnerskap med tyska GIZ, iii) genus- och klimatsmart jordbruk i partnerskap med UN Women och iv) kapacitets-uppbyggnad. Under 2021 fortsatte PEA att uppnå sitt mål att stärka integrationen av fattigdom, miljön och klimatmål i policyer, planer, regleringar och investeringar från partner länder för att påskynda leveransen av Agenda 2030. Bland annat utvecklandes 32 riktlinjer och verktyg för att hantera den privata sektorn investeringsbeslut för att prioritera kvalitetsinvesteringar; 60 planeringsramar, lagstiftning och förordningar som integrerar kopplingen mellan fattigdom och miljö för att öka kapaciteten att tillämpa integrerade strategier; och verktyg för att mainstreama miljömässig hållbarhet och klimatmål i utvecklingsplanering och budgetering. Jämställdhet Arbetet kring integreringen av jämställdhet går delvis framåt. Enligt UN SWAP, uppfyllde UNEP 82 % av de 17 resultatindikatorerna för FN:s systemomfattande handlingsplan för jämställdhet och kvinnors egenmakt under 2021. En prestation ökning med 35 procentenheter från 2020 (PRR 2021). UNEP arbetar med att säkerställa en fullständig integrering av jämställdhetsperspektivet i alla underprogram och har utvecklat verktyg för att optimera tillämpningen. UNEPs management respons till utvärderingen av UNEPs Gender Policy and Strategy (GPS 2015-2021) avsåg stärka kapaciteten internt samt bl.a. planerade en High-level Task Force och oberoende, extern Gender Expert Advisory Group. UNEP har utbildat 68 anställda i projektledning på de senaste verktygen och riktlinjerna för den uppdaterade Environmental and Social Sustainability Framework - ESSF (Safeguards Policy, 2020), genom en kurs som inkluderar hantering av skyddsåtgärder inom nya Safeguard och Gender (SAGE) online-system. Utbildning och träning i de aktiva projekten är utvecklad för att kunna inkludera jämställdhetsintegrering i projektplanering och utveckling. UN Women, i samarbete med FN organ medräknat UNEP, har stött inkludering av gendermarkören i nya systemet för Integrated Planning, Management and Reporting IPMR som en parameter för att utvärdera integrering av jämställdhetsperspektivet i projektutveckling. Följaktligen kan gender tagging göras på olika nivåer i log-ramen som kommer göras i rapportering för kommande medellångsiktiga strategi 2022-2025. Miljö- och klimatperspektivet I FNs reform har det gjorts arbete för att miljö- och klimatperspektivet ska genomsyra i FN systemet. Dock är miljö (särskilt biologisk mångfald och föroreningar) fortfarande svagt mainstreamat i FN:s Common Country Analyses vilket vidare begränsar hur lösningar och åtgärder därefter presenteras i Cooperation Frameworks (de senare framförhandlade mellan FN och nationella regeringar). I CCAs nämns nu klimat i 59 %, medan föreningar enbart i 24 % och biodiversitet i 17 %. I CFs nämns klimat i 80 % medan biodiversitet nämns i 15 % och föroreningar enbart i 5 %. Hållbarhetsmålen med miljöfokus är underfinansierade inom UN Development System som helhet och det finns ett behov för ökat stöd på landnivå samt med regionkontoren för att kunna fortsätta att jobba med de tredubbla planetära kriserna. UNEP arbetar genom Environment Management Group (EMG), sin nya leveransmodell (Delivery Model) samt med Greening Economic Transformation och teknisk assistans för att bättre mainstreama miljö och klimat i Common Country Analyses och Cooperation Frameworks. Det är ett pågående arbete av UNEP för att öka/förbättra dataanalyser som ska kunna påvisa den ekonomiska och miljömässiga påverkan av förlusten av biologisk mångfald och föroreningar. Man arbetar med ett konsoliderat paket för att bygga kapacitet hos FNs land team. I arbetet att driva hållbarhets- och miljöledningsarbete, så kallad Greening the UN, har en andra fas av hållbarhetsstrategin för 2020-2030 godkänts november 2021 med mål att alla FN organ ska ha implementerat en Environmental Management System (EMS) som inkluderar en komponent om virtuell möteskultur, miljömässig hållbarhet inom FN-program och rapportering om miljöprestation. Naturvårdsverket har haft utlånad personal hos UNEP för att hjälpa att identifiera och leda genomförandet av projektaktiviteter i samarbete med UNEP. UNEP har ambition att minska sitt växthusgasutsläpp från medarbetare resande och har köpt certifikat för utsläppsminskning (Certificate of Emission Reduction) för att kompensera och neutralisera sitt klimatavtryck från 2008 nivå, då byråns växthusgasmätningar började (PRR, sid 65).
Swedish aid in numbers and reports
Do you want to read more about the results of Swedish aid?
Reports from the Expert Group for Aid Studies and Sida's strategy and corruption reports Sida's annual report (Swedish only)