Unesco education support 2018-2021
Contribution ID : SE-0-SE-6-61050300This website displays open data about Swedish aid, which shows when, to whom and for what purpose Swedish aid is paid out, as well as what results it has produced. This page contains information about one of the contributions financed with Swedish aid.
Unesco education support 2018-2021. The Sida support to UNESCO´s education sector 2018-2021 is for the organisations work with education. It is a global non-earmarked support to the whole of UNESCO´s application and is inline with UNESCO Medium-Term Strategy for 2014-2021 (37 C/4) and Programme and Budget for 2018-2021 (39 C/5). Gender equality is integrated t...
Read the full descriptionMore about the contribution
Unesco education support 2018-2021. The Sida support to UNESCO´s education sector 2018-2021 is for the organisations work with education. It is a global non-earmarked support to the whole of UNESCO´s application and is inline with UNESCO Medium-Term Strategy for 2014-2021 (37 C/4) and Programme and Budget for 2018-2021 (39 C/5). Gender equality is integrated throughout the results framework in the education sector/programme area.
All activities related to the contribution are shown here. Click on an individual activity to see in-depth information.
Total aid 0 USD distributed on 0 activities
A list of all paid transactions for a specific contribution is presented here. Each payment can be traced to a specific activity. Negative amounts indicate that there has been a refund.
0 transactions
No transactions available for this contribution
0 contribution documents
Link to download |
---|
No contribution documents available for this contribution
Result
Generellt har Unesco uppnått goda resultat för perioden 2018-2021 och levererat på samtliga förväntade resultat i resultatramverket för 39 C/5 och 40 C/5. Exempel på några av resultaten för den här perioden: - 150 länder har fått tekniskt stöd för att anpassa, genomföra och rapportera kring SDG4, god utbildning för alla. - 112 länder fått rådgivning och stöd för att kunna fortsätta undervisning under covid-pandemin - 500 utbildningsinstitutioner har fått stöd för att stärka länders yrkes- och lärarutbildningar - Globalt har 20 000 personer fått vidarutbildning i planering, styrning och rapportering av data inom utbildningssektorn - Över 30 miljoner elever, framför allt i Afrika, har tagit del av sexualundervisning med stöd från Unesco - 12 miljoner studenter har nåtts av Unescos program med syfte att öka jämställdheten inom STEM-utbildningar (STEM-Science, Technology, Engineering and Mathematics) - Den första globala konventionen för högre utbildning har antagits och ratificerats av 14 länder - 2 800 deltagare från 161 länder deltog i Unescos World Conference for Education for Sustainable Development (ESD) i maj 2021 och antog Berlindeklarationen om hållbar utveckling som säger att miljö och klimatfrågor ska vara en del av nationella läroplaner i alla utbildningssystem. - Unesco ledde arbetet med den framåtblickande rapporten "Futures of Education" som låg till grund för högnivåmötet om utbildning, Transforming Education Summit, i anslutning till FN:s generalförsamling i september 2022 - Mer än 500 vetenskapliga rapporter har tagits fram och 10 databaser etablerats till stöd för evidensbaserad politik och policy inom utbildningsområdet - Unesco ledde arbetet med att reformera mandatet och uppdraget för Global Coordination Mechanism (GCM) for SDG 4. Under 2021 etablerades SDG4-Education 2030 High-Level Steering Committee (HLSC) där Unesco sitter som ordförande.
Sedan Millenniemålen (MDGs) sattes från 1990 så har stora framsteg skett i att förse världens människor med god utbildning. Men ett antal utmaningar kvarstår: (1) 264 miljoner barn och ungdomar går fortfarande inte i skolan. (2) 753 miljoner vuxna saknar läskunnighet och mer än 100 miljoner unga människor kan inte läsa. (3) Låg kvalitet på utbildningen och bristen på kvalificerade lärare. (4) Få länder har uppnått jämställdhet mellan könen. (5) Studerande med funktionshinder fortsätter möta hinder. (6) Skolor i många fattiga länder saknar tillgång till elektricitet, dricksvatten, toaletter, informations och kommunikationsteknologi och internet. (7) Länderna själva och biståndsgivare prioriterar inte utbildning i den grad så att SDG 4 utbildning kan uppfyllas. Sidastödet till UNESCO education sector 2018-2021 avser organisationens arbete med utbildning. Det är ett globalt obundet stöd till hela UNESCOs arbete med utbildning och är i linje med UNESCO Medium-Term Strategy för perioden 2014-2021 (37 C/4) och Programme and Budget för perioden 2018-2021(39 C/5). Sidafinansierade förväntade resultat avser: (1) Förbättrade nationella utbildningspolicyer och planer för att främja tillgång till rättvis förskoleverksamhet och barnomsorg, primär och sekundärutbildning av god kvalitet genom livslångt lärande. (2) Rättvisa och responsiva system för teknisk- och yrkesutbildning som utrustar ungdomar och vuxna med relevanta kompetenser för anställning, rättvisa arbetsvillkor, entreprenörskap/företagande och ett livslångt lärande. (3) Förbättrade policyer och planer samt mobilisering av globala ansträngningar för att förbättra, skala upp (inklusive genom ICT), och följa upp anskaffning av grundläggande kompetenser och möjligheter för ett livslångt lärande för ungdomar och vuxna. (4) Nationell lärarpolicy utvecklas och/eller genomförs, samt förbättrade program för lärarutbildning för att öka tillgången av kvalificerade och motiverade lärare. (5) Stärkt nationell kapacitet för att utrusta studerande med kunskap, kompetenser, värderingar och attityder som behövs för att leva ett hälsosamt liv, främja hållbar utveckling och engagera sig i världen som ansvarstagande globala medborgare. (6) Forskning och framsynthet (framtidsstudier), samt uppföljning och rapportering om att SDG 4 "god utbildning" har genererat belägg, rekommendationer och insikter för att främja framsteg inom SDG 4. Sidastödet kommer vara i linje med ovan prioriteringar inom UNESCOs arbete med utbildning. Sida bedömer dock att det är nödvändigt att ännu mera adressera skolrelaterat könsrelaterat våld (SRGBV). Även sexualundervisning som adresserar sexuell mångfald och könsidentitet/uttryck kan förbättra skolklimatet. Även UNESCO´s arbete med utbildning för hållbar utveckling (ESD) bör prioriteras ännu mera. Rent generellt bedöms utbildning vara en nyckel för att åstadkomma resultat inom många andra SDG. Utöver SDG 4 (god utbildning för alla) så bedöms stödet vara relevant för SDG 3 (hälsa och välbefinnande), SDG 5 (jämställdhet), SDG 6 (vatten och sanitet), SDG 8 (Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt), SDG 12 (ansvarsfull konsumtion och produktion), SDG 13 (bekämpa klimatförändringen), SDG 17 (genomförande och globalt partnerskap). Några konkreta planerade resultat som visar på vilken typ av mer specifika resultat som UNESCO planerar för perioden 2018-2021: (1) 7.000 personer från utbildningssektorn utbildas inom planering, budgetering och uppföljning. (2) 1,140 nationella statistiker och andra intressenter utbildas inom produktion och användande av utbildningsdata och statistik. (3) 6.000 personer utbildas i att leverera utbildning inom läs- och skrivkunnighet samt baskunskaper. (4) 3.500 lärare, skolledare och inspektörer utbildas i läroplan för lärarutbildning. (5) 200 kunskapsprodukter publiceras årligen, te.x., rapporter, böcker, tekniska instruktioner, policydokument, studier, m.m. (6) 100 institutioner för lärarutbildning får bättre integrering av utbildning för hållbar utveckling (ESD) på alla nivåer av lärarutbildningen. (7) 60 länder får sexualundervisning som motvarar den reviderade International Technical Guidance on Sexuality Education (ITGSE).
Swedish aid in numbers and reports
Do you want to read more about the results of Swedish aid?
Reports from the Expert Group for Aid Studies and Sida's strategy and corruption reports Sida's annual report (Swedish only)