AFI 2018 -2021
På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 77 172 429 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Uppnådda resultat hänförs generellt sett till strategins WEE-mål. Källan utgörs av slututvärderingen och slutrapporten. Resultatramverket var strukturerat utifrån de ovan nämnda fyra Outcomes och med flera Outputs kopplade till dessa. På en övergripande nivå kan det konstateras att ambitionen att halvera gendergapet inte har uppfyllts fullt ut men att betydande framsteg har åstadkommits och där det dessutom finns stor geografisk variation. FINDEX-rapporten visar sålunda att gendergapet reducerats från 9% till 6% under insatsens löptid och att 9 AFI-medlemmar halverade skillnaden mellan män och kvinnor. Genomförda förändringar av regelverk har bidragit till detta och 52 reformer i form av policyförändringar har inrapporterats vilket med god marginal överstiger målet (21 stycken). [AFI 2018-2021, AFI-Sida Project Evaluation - Final report, s 13-14, DOX 18/000116-83]; [M2]; [NAT/INST] Outcome 1: Stärka medlemmarnas kunskap och färdighet inom GIF På output-nivå uppmättes graden av "nöjdhet" till drygt 85% vilket marginellt översteg den förväntade nivån. Nedbrutet på output-nivå exemplifieras detta genom att antalet "knowledge products" uppgick till 25 i jämförelse med målet (12) och att utvecklingen av AFIs Data-portal innebar att 22 medlemmar började rapportera könsuppdelad statistik (28). [AFI 2018-2021, AFI-Sida Project Evaluation - Final report, s 5, DOX 18/000116-83]; [M2]; [GLOB/NORM; NAT/INST] Outcome 2: Stärkt implementeringskapacitet av GIF-policy hos medlemmarna Antalet medlemmar som har gjort GIF-relaterade utfästelser (DAP inom ramarna för sina Maya Declarations) uppgår till 46 (40) och antalet som använder sig av könsuppdelad statistik uppgår till 33 (16) och bägge indikatorerna överträffar därmed det förväntade. På output-nivå innebär det bl a att all kapacitetsutveckling inkluderar GIF-hänsyn och sammantaget har 2,350 (1,600) regulaters genomgått utbildning. Programmet Leadership and Diversity for Regulators har genomförts enligt plan men deltagarantalet, 135, har kraftigt överstigit det förväntade (40), vilket delvis kan förklaras av att det digitala formatet under pandemin underlättade ett ökat antal deltagare. [AFI 2018-2021, AFI-Sida Project Evaluation - Final report, s 10, 12, 25-26, 44, DOX 18/000116-83]; [M2]; [NAT/INST] Outcome 3: Stärkt globalt påverkansarbete som integrerar och prioriterar GIF Målet att globala fora skulle referera till AFIs GIF-program överskreds med råge genom att 13 sådana tillfällen identifierades (4). På output-nivå innebar det exempelvis att antalet policy-papper, 7, i princip uppnåddes (8) och att fyra strategiska partnerskap signerades med externa parter (4). Den aspekt som stack ut var hur AFIs olika arbetsgrupper lyckades utveckla och genomföra arbetsplaner som integrerade GIF-aspekter i sina respektive policyområden genom att 24 sådana arbetsplaner identifierades (6). [AFI 2018-2021, AFI-Sida Project Evaluation - Final report, s 44, 49, DOX 18/000116-83]; [M2]; [GLOB/NORM; NAT/INST; AKT/MÅL] Outcome 4: AFIs interna Managment Unit har förstärkts för att kunna leverera GIF-initiativ till medlemmarna På output-nivå kan det konstateras att planerade utvärderingar har genomförts och att den interna kapaciteten har byggts upp genom att resurser ställts till förfogande. Den positiva utvecklingen av medlemmarnas grad av nöjdhet kopplat till GIF-tjänster har gått att mäta över tid. [AFI 2018-2021, AFI-Sida Project Evaluation - Final report, s 12-13, DOX 18/000116-83]; [M2] Sammanfattningsvis kan det konstateras att programmet framgångsrikt integrerat jämställdhet i AFIs hela verksamhet och på så sätt även fungerat katalytiskt. Vidare har mångdubbelt fler medlemmar än förväntat rapporterat GIF-relaterade policyförändringar under perioden (52 jämfört med det förväntade 21). Vissa av dessa kan visserligen betraktas som tämligen basala (men tenderar ändå att bli alltmer komplexa sett över tid) och just AFIs bidrag till dessa policyförändringar är visserligen omöjligt att exakt fastställa. Ett medskick från utvärderingarna är dock att fortsatt koordination och samarbete krävs för att uppnå långsiktigt institutionella förändringar. Genom att offentliggöra åtagandena sätter medlemmarna press på sig själva att också verkligen leverera de utlovade förändringarna. I fråga om framtagande av normativ vägledning (51 knowledge products togs fram) byggde de inledningsvis på att höja medvetenheten kring betydelsen av GIF för att i ett senare skede skifta fokus till mer praktisk vägledning. Värt att notera är att jämställdhet integrerades i hela AFIs verksamhet och inte bara inom projektets ramar. Konkreta resultatexempel: * State Bank of Pakistan gjorde 2022 ett åtagande att öka användandet av digitala betalningar genom att öppna 65 miljoner unika konton varav minst 20 miljoner avsåg kvinnor. Detta underlättades via genomförandet av ett landspecifikt stöd inom ramarna för deras Banking on Equality Policy. [AFI 2018-2021, End of Project Report, s 4, DOX 18/000116-83]; [M2]; [NAT/INST; AKT/MÅL] * Finansinspektionen i Ecuador formulerade ett åtagande inom ramarna för kundskydd som gick ut på att höja standarden ur ett jämställdhetsperspektiv i syfte att minska gendergapet inom tillgången till, och utnyttjandet av, finansiella tjänster liksom även framtagandet av relevanta indikatorer. [AFI 2018-2021, End of Project Report, s 4-5, DOX 18/000116-83]; [M2]; [NAT/INST] * Ett mycket stort åtagande utgjordes av det kartläggningsprojekt som genomfördes under 2021 där förutsättningar och framsteg för varje medlem dokumenterades och där även slutsatser kunde dras. Initiativet har presenterats i flera olika sammanhang och rönt stort intresse från såväl WB som IMF. [AFI 2018-2021, End of Project Report, s 5, 13, DOX 18/000116-83]; [M2]; [NAT/INST] * 135 deltagare (män och kvinnor) från 27 medlemmar har deltagit i programmet Leadership and Diversity for Regulators som genomförs årligen tillsammans med Women´s World Banking. 80% av deltagarna har uppgivit att de därefter fått utökade ansvarsområden och 40% har avancerat inom sina respektive organisationer. [AFI 2018-2021, End of Project Report, s 6, DOX 18/000116-83]; [M2]; [NAT/INST] Pandemin innebar att förutsättningarna för verksamheten förändrades i grunden. Som framgår ovan påverkades dock inte möjligheten att uppfylla förväntade resultat även om det av förklarliga skäl inte har varit möjligt att fastställa vad utfallet hade blivit utan pandemin. En effekt av att fler utbildningstillfällen genomfördes digitalt var att fler kvinnor deltog vilket är rimligt om det ansågs att det är förknippat med praktiska svårigheter att som kvinna vara bortrest från hemmet under en längre tid. Till viss del har andelen också minskat i takt med att man återgick till fysiskt deltagande.
Insatsens övergripande mål var att inom ramarna för insatsen (utbetalningsperiod under perioden 2018 till 2021), via förbättrade regelverk, bidra till att halvera det "gender-gap" vad gäller kvinnors tillgång till och utnyttjande av finansiella tjänster som har identifierats utifrån data från den s k FINDEX-rapporten. Detta övergripande mål ska uppnås genom AFIs verksamhet som i princip sker på fyra olika plan. Dessa utgörs av fördjupad kunskapshantering kring kvinnors finansiella inkludering bland AFIs medlemmar, fördjupad implementeringskapacitet inom medlemskretsen, global opinionsbildning samt AFIs interna kapacitet att bidra till dessa processer. Det övergripande målet är djärvt, men realistiskt, och kommer i slutändan att bero på många faktorer varav AFIs aktiviteter endast utgör en, men viktig, delmängd. Den mest heltäckande informationen kring finansiell inkludering utgörs av FINDEX-rapporten som släpps vart tredje år. Trots den oerhört omfattande datainsamlingen finns det dock begränsningar vilket skapar vissa utmaningar när det gäller att mäta ifall det övergripande målet uppnås. Detta innebär exempelvis att medlemmarna uppmuntras att genomföra kompletterande studier, såväl utbuds- som efterfrågebaserade, och samla dessa på AFIs Data-portal. En av punkterna inom DAP (Denarau Action Plan) uppmanar medlemmarna att formulera åtaganden och sätta konkreta mål kring reduceringar av gender-gapet inom ramarna för sina Maya-deklarationer och nationella handlingsplaner. Formulerandet av dessa åtaganden hade redan inletts 2016 men genom programmet systematiserades arbetet och samtidigt skapades förutsättningar för uppskalning och målet var att 40 länder skulle omfattas. Dessa åtaganden har företrädesvis berört könsuppdelad statistik men även omfattat konsumentskydd, finansiell utbildning, ansvarsfull utlåning, transparens och entreprenörskap. Även områden såsom kvinnors rätt till att äga tillgångar omfattas. AFI stödjer sina medlemmar att uppnå sina mål, vilket kan ske genom direkt medverkan (in-country implementation ICI), men hanteras företrädesvis genom sk peer learning, dvs att man lär av varandra. Ett resultatramverk har utarbetas med mål och indikatorer inom de fyra prioriterade områdena (även benämnda Outcomes, dvs kunskapshantering, implementeringskapacitet, opinionsbildning samt AFIs interna kapacitet) med tillhörande aktiviteter/outputs.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporterBerättelser om biståndets resultatSidas årsredovisning