GPE 2016-2020
Insats-ID : SE-0-SE-6-61050050På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Utbildning är en mänsklig rättighet och nödvändigt för att kunna nyttja de andra mänskliga rättigheterna. Utbildning främjar frihet och egenmakt och bidrar till utveckling. Detta till trots, saknar miljontals barn, ungdomar och vuxna tillgång till utbildningsmöjligheter. Och för många är fattigdom den underliggande orsaken. Utbildning i fattiga länder är gravt...
Läs hela beskrivningenFrån
- B03 - Bidrag till specifika program och fonder genom internationella organisationer (multilaterala, INGO)
Mer om insatsen
Utbildning är en mänsklig rättighet och nödvändigt för att kunna nyttja de andra mänskliga rättigheterna. Utbildning främjar frihet och egenmakt och bidrar till utveckling. Detta till trots, saknar miljontals barn, ungdomar och vuxna tillgång till utbildningsmöjligheter. Och för många är fattigdom den underliggande orsaken. Utbildning i fattiga länder är gravt underfinansierad. Beräkningar av UNESCO gör gällande att det behövs 39 miljarder dollar per år, utöver länders inhemska resurser, för att garantera alla barn en fullgod utbildning, från förskola till gymnasiet. Global Partnership for Education, GPE, är ett partnerskap som etablerades 2002 i syfte att stödja fattiga länders utbildningsplaner för att nå förbättrade utbildningsresultat. I partnerskapet ingår nationella regeringar från mer än 60 låg- och medelinkomstländer, drygt 20 givarländer, multilaterala organisationer, enskilda organisationer och representanter för privata sektorn och stiftelser. En fond är kopplad till partnerskapet. Låg- och lägre medelinkomstländer med bristfälliga utbildningsresultat kan ansöka om stöd från GPE för att genomföra sina utbildningsplaner. GPE:s övergripande mål är förbättrade utbildningsresultat för alla - flickor och pojkar, unga kvinnor och unga män - genom jämlik och jämställd tillgång till utbildning av god kvalité. Särskilt fokus läggs på de fattigaste och de som är mest marginaliserade till följd av kön, funktionsnedsättning, etnicitet, konflikt eller annan sårbarhet. GPE uppmärksammar även vikten av att lärarna har kapacitet och kunskap att undervisa på ett adekvat sätt samt att utbildningssystemen inklusive utbildningsplanerna är utformade för att effektivt förmedla fullgod och relevant utbildning. Länder som är berättigade att ansöka om bidrag från GPE kan erhålla stöd för att antingen utveckla utbildningsplaner eller för att genomföra redan godkända planer. GPE har, sedan starten 2002, allokerat totalt 4,4 miljarder dollar till utbildning i världens fattigaste länder. GPE styrs av en styrelse bestående av 19 medlemmar som representerar partnerskapets olika aktörer. I styrelsen finns sex givarvalkretsar, sex valkretsar som representerar samarbetsländerna, tre multilaterala organ (UNICEF, UNESCO och Världsbanken), tre representanter för civilsamhälleorganisationer och en för privata sektorn och stiftelser. Sverige och Danmark utgör en valkrets. Sida bedömer att GPE har utvecklats mycket under sina 14 verksamhetsår. GPE skiljer sig från andra globala initiativ genom att arbetsmodellen bygger på tydligt nationellt ägarskap och jämlikt partnerskap mellan givare och samarbetsländer. GPE har rollen både som bidragsgivare, samordnare och som påverkansaktör för att öka förståelsen för utbildningens betydelse för hållbar utveckling. Sverige har stött GPE sedan dess start 2002 (dåvarande Education for All Fast Track Initiative, EFA FTI)med 1 970 000 000 SEK. Sverige var i december 2015 (totalt sett, beräknat från GPE:s start 2002) den 7:de största bidragsgivaren efter Storbritannien, Nederländerna, Australien, Norge, Spanien och Danmark. Sveriges hittillsvarande bidrag uppgår till 7,1 % av fondens totala resurser. Sida avser bidra med 560 000 000 SEK till GPE för perioden 2016 - 2019.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Since 2002, GPE has distributed close to 5 billion USD in support of national education plan implementation in over 60 developing countries. About 50% of the GPE funding supports education in fragile and conflict-affected countries. The partnership has grown from seven developingcountry partners (DCPs) in 2002 to 65 Almost all of these are low-income countries, home to 330 million children— of which 79 million are out of school. The numberof DCPs is expected to grow to 89 over the next three years. The number of countries providing funding for the GPE grew from fewer than 10 in 2004 to more than 20 by 2018. The number of children supported by GPE surpassed the2017 reached 23,5 million in 2019. 76.1% of children completed primary education 50.2% of children completed lower secondary education. 37.2% of children enrolled in pre-primary education. There has been good progress in gender equity in primary and secondary education. 66% of DCPs were within threshold for gender parity index for primary completion, 51% of DCPs were within threshold for gender parity index for lower secondary completion. Gender parity is still a challenge however , especially for out of school chidren. Primary-school-age girls were 1.3 times more likely than boys to be out of school. The gender equality strategy, which was adopted in 2017, is expected to address gender equality. Data is often not available to assess to what extent learning is improving. Only one third of developing country partners (20 countries) had reliable learning data. Of these, 13 countries (65 percent) show improved learning outcomes. Teacher density, a prerequisite for improved learning, shows a positive trend. 29 percent of partner countries in developing countries had the number of students in a qualified teacher at or below 40: 1, compared to 25 percent in 2013. But in many countries, it is still very high. The Better Early Learning and Development at Scale initiative (BELDS) supports improved capacity for qualitative early learning planning.GPE publishes detailed results reports annually starting in 2017 and available on its website.
The intended outcome of GPE's work is improved learning outcomes for all girls and boys through inclusive and equitable quality education. GPE is a partnership in which donors, developing countries, civil society, the private sector, foundations and multilateral organisations are represented. GPE's main objective is to strengthening education sector planning and systems, increasing domestic financing and improving key policy areas in countries. This objective is to be achieved through financial and technical support to developing and implementing countries' own education sector plans.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning