FARMA II
Insats-ID : SE-0-SE-6-55060027På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
United States Agency for International Development (USAID) har anhållit om 72 MSEK (70 MSEK till projektkostnader vilka kommer att överföras till USAID samt 2 MSEK för utvärderingskostnader upphandlade av Sida) för finansieringen av utförandet av "FARMA II-projektet" i Bosnien och Hercegovina (BiH) under perioden 2015-2020. Projektets totala budget är 18 MUSD ...
Läs hela beskrivningenFrån
- B04 - Poolfinansiering (exklusive bidrag som hanteras av internationella organisationer) ,
- C01 - Projektstöd
Mer om insatsen
United States Agency for International Development (USAID) har anhållit om 72 MSEK (70 MSEK till projektkostnader vilka kommer att överföras till USAID samt 2 MSEK för utvärderingskostnader upphandlade av Sida) för finansieringen av utförandet av "FARMA II-projektet" i Bosnien och Hercegovina (BiH) under perioden 2015-2020. Projektets totala budget är 18 MUSD (158 MSEK), varav USAID finansierar cirka 10 MUSD (86 MSEK) och resterande 8 MUSD (70 MSEK) finansieras av Sida. Cirka 3.5 MUSD av den totala budgeten kommer att förmedlas via en fond (Small Grant Scheme) till konkurrenskraftiga partners i BiH. FARMA II, även kallad AMA, (Agriculture Market Activity) är en fortsättning på det framgångsrika samarbetet mellan Sida och USAID genom det så kallade FARMA-projektet vilket finansierades gemensamt 2008-2015. Målet med FARMA II-projektet är att öka handeln och exporten av BiH:s livsmedelsprodukter med syfte att öka den ekonomiska tillväxten och främja landets närmande till Europeiska unionen (EU). Syftet med projektet är att 1) skapa ökade ekonomiska möjligheter för jordbruksföretag genom att stödja jordbruksproducenterna i processen att anta EUs regelverk och andra internationella krav när det gäller livsmedel och jordbruksprodukter, att stödja produktion av nya ”high-value” produkter samt öka tillgången till den inhemska och den internationella marknaden och 2) stödja BiH:s myndigheter att genomföra EU:s regelverk och andra internationella krav som ställs på livsmedel- och jordbruksprodukter. Insatsen baseras på antagandet att om offentliga institutioner och den privata sektorn på ett effektivt sätt genomför EU:s och andra internationella regelverk gällande produktionen av livsmedel och jordbruksproduktion, förädling och handel, kommer försäljning och export av jordbruks- och livsmedelsprodukter att öka. Detta kommer att skapa ökade ekonomiska möjligheter, särskilt på landsbygden och i stadsnära områden, vilket i sin tur bidrar till BiH:s ekonomiska tillväxt och framsteg vad gäller kraven för EUs stabiliserings- och associeringsavtal (SA). FARMA II kommer att ha två huvudkomponenter och en övergripande fond för att stödja de två huvudmålen. Komponent 1: att stärka de producentorganisationer (OPs) som har antagit EU/internationell livmedelsstandard , tekniker för produktion och producerar nya ”high-value” produkter samt har marknadsfördelar. Komponent 2: stärka BiH:s offentliga sektor så att den är i linje med krav, standarder och regelverk inom livmedelområderat, djur- och planthälsa och säkerhet, standardisering och kvalitetscertifiering gällande livsmedel, jordbruksprodukter samt uppfyller EU och internationell standard. Den övergripande fonden, den s.k. Small Grant Fund, kommer att användas för stöd till ansökningar som syftar till genomförandet av aktiviteter i linje med projektet syfte. Medlen kommer att distribueras till stöd för aktiviteter inom samtliga av projektets komponenter, förutsatt att kriterierna uppfyllts. Fonden kommer att verka katalytiskt för privata och offentliga insatser med effekter på värdekedjor in jordbruks- och livsmedels produktion, kluster, standardisering m.m. Fonden kommer till exempel att användas för att stödja innovativa idéer och nya tekniker, skapa nya hållbara jobb, stödja producenter i att möta internationell kvalitetsstandard, stöd till samarbete när det gäller marknadsföring av produkter, specifik forskning, utbildningstillfällen och kampanjer. Medlen från fonden syftar till att direkt och avsevärt bidra till att öka konkurrenskraften hos jordbruks- och livsmedelssektorn, eller dess delsektorer, företagskluster, eller värdekedjor. Fonden får inte användas för att uteslutande eller primärt bidra till att generera ekonomiska vinster för en enda bidragsmottagare. Den upphandlade genomförandeparten åläggs att utveckla ett regelverk, föreslå urvalskriterier, säkerställa tydlig, transparent och konkurrensmässig hantering av bidrag som finansieras från fonden. Bland kriterierna bör särskild hänsyn tas till; förväntade resultat, eventuell snedvridning av marknaden, kvinnors och ungdomars ekonomiska egenmakt. De viktigaste kriterierna för godkännandet av finansiellt stöd är de förväntade kvantitativa och kvalitativa fördelarna för sektorn, delsektorn eller klustret, inklusive rimliga uppskattningar av ökad försäljning, export och sysselsättning i jämförelse med den totala kostnaden och kostnadsdelningen. Dessutom kommer ett av underkriterierna också att vara i vilken utsträckning bidragsmottagaren kommer att ha inverkan på kvinnors sysselsättning och ekonomiska egenmakt. Utvärdering av det nuvarande FARMA-projektet (utförd av SIPU i februari 2015) rekommenderade en förlängning av projektaktiviteterna, för att "kapitalisera på det tidigare projektet, genom att utöka gruppen av stödmottagare, upprepa bra praxis och de bästa exemplen, samt de uttalade framgångsfaktorerna: flexibilitet att anpassa sig till reella villkor, uppmärksamma behoven av stödmottagare som berörs, bidragen storlek, riktade utbildningsaktiviteter och stödåtgärder samt personal att tillgå till stöd för mottagarna".
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
FARMA II project during its implementation measured achievements as follows: - Reach: over 3,500 Producer organizations (POs) and 235 public agencies received assistance from FARMA II through grants, subcontracts, direct technical assistance (TA), or promotional activities. By the end of the project, FARMA II assistance reached POs responsible for over 90% of sub-sector output. -Sales and exports: between 2015 and 2019, project-assisted POs increased net sales by 29.7% and exports by 64.4%. However, the evaluation impact report states that FARMA II did not show strong and lasting effects at the sub-sector level, though occasional and temporal effects can be noted. - Assistance in securing new export markets for key goods: with significant support from FARMA II, BiH secured EU approval to export of poultry meat and eggs to EU countries for the first time. In 2020, BiH exported poultry goods to EU markets, accounting for over 24% of total poultry exports that year, however the project more contributed to increased national trade of poultry and dairy - Facilitation of key improvements in the agriculture policy and enabling environment: FARMA II drafted 31 laws, regulations, or guidelines related to food and agriculture to bring BiH regulations more in line with EU acquis requirements. The project also played a key role in the development and adoption of the Strategic Plan for Rural Development (SPRD) of BiH (2018-2021). - Strengthening the legal and regulatory infrastructure to allow for future export growth. FARMA II trained staff of 235 different public sector organizations in BiH, and assisted 12 public sector organizations and 3 private laboratories to gain accreditations in accordance with EU acquis and market requirements. - Creating the foundation for and aided the transition to the next generation of agriculture sector investments in BiH including support in preparation of SPRD to attain eligibility for additional financial and technical support for the agriculture sector in particular the EU Instrument for Pre-Accession Assistance (IPA), - Expanding number of farmers certified and meeting international market standards: FARMA II assisted 111 companies and 838 individual farmers to obtain international certifications and meeting various ISO and IFS standards. - Financing capacity improvements for POs i.e FARMA II awarded 186 grants. Grant - giving had a strong component of matching grants, as a POs´on average contributed with approximately 75% self-financing which is postive sign in terms of sustainability. - Generating additional employment: project-supported POs created over 1,000 additional full-time jobs and upwards of 10,000 seasonal jobs, with gains in each sub-sector. The project also provided training to 5,916 workers in the MAP and Honey sub-sector. The evaluation report notes that indicators on measuring job creation have weaknesses provided that seasonal employment cannot be measured in a reliable way. Further, employment indicator is also problematic in describing development and income effects in specific sub-sectors. - Providing support to women farmers and entrepreneurs: The project consistently exceeded annual inclusion targets, and over the life of the project saw women constitute 39.3% of participants in FARMA II activities. The project specifically targeted assistance toward women, youth, and other marginalized groups. - Supporting small POs to cope with COVID-19 pandemic: FARMA II presented a series of webinars to help train 70 small POs in conducting online sales, promotion, and marketing in response to pandemic-related shutdowns and disruptions.
The development hypothesis (theory of change) is:When public institutions and the private sector effectively implement EU and international regulations related to food and agriculture production, processing and trade, then sales and exports of agricultural and food products will increase, and by so improve the lives of citizens in BiH. FARMA II is a joint venture with USAID and a continuation of the first FARMA project that was also conducted together with USAID. USAID is the "lead" and holds the contract with the implementing party, Cardno. Sweden has an agreement with USAID on co-financing. Total Swedish allocation: 87,000,000 SEK, of which 2,000,000 is allocated for evaluations, the majority for a final evaluation. FARMA II supports four subsectors in the agricultural and food producing sector; fruits and vegetables, poultry, dairy products, honey and aromatic plants. The project works with both the private and public sectors, and has two components in which one focuses on supporting producers and the other to strengthen legislation, regulation and its implementation in order to live up to international standards. The goal is - to strengthen agricultural producer organisations that have adopted EU and international food standards, production techniques, and produce new high value products and have expanded markets. - to strengthen BiH public sector to implements regulations, norms, practices, and rules in the areas of food, veterinary and plant health and safety, accreditation, standardisation, and quality certification related to food and agricultural products and meets EU and international best practice requirements.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning