WHO Frivilligt bidrag 2022-2023 + 2024
Insats-ID : SE-0-SE-6-15706På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Världshälsoorganisationen/WHO är FN:s fackorgan för hälsofrågor med uppdrag att leda och samordna internationellt hälsoarbete, stödja medlemsländernas regeringar i att genomföra bästa möjliga hälso- och sjukvårdspolitik och agera som samordnande auktoritet i det globala hälsoarbetet. WHO:s övergripande mål anges i organisationens konstitution och är ”att alla ...
Läs hela beskrivningenFrån
- B021 - Basstöd till multilaterala institutioner ,
- B032 - Bidrag till finansieringsmekanismer med flera givare och endast en implementerand...
Mer om insatsen
Världshälsoorganisationen/WHO är FN:s fackorgan för hälsofrågor med uppdrag att leda och samordna internationellt hälsoarbete, stödja medlemsländernas regeringar i att genomföra bästa möjliga hälso- och sjukvårdspolitik och agera som samordnande auktoritet i det globala hälsoarbetet. WHO:s övergripande mål anges i organisationens konstitution och är ”att alla människor ska uppnå högsta möjliga hälsa”. WHO:s mål beskrivs främst genom två styrdokument: det strategiska arbetsprogrammet, General Programme of Work (GPW13) samt programbudgeten. Arbetsprogrammet för 2019–2025 är det trettonde i ordningen, baseras på Agenda 2030 och anger WHO:s tre strategiska prioriteringar kallade ”trippelmiljardmålen”. Trippelmiljardmålen innebär att en miljard fler människor ska få tillgång till allmän hälso- och sjukvård (Universal Health Coverage, UHC), en miljard fler människor ska vara bättre skyddade mot hälsorelaterade kriser och en miljard fler människor ska leva hälsosammare liv. Arbetsprogrammet innehåller även en fjärde prioritering som syftar till att stärka effektiviteten inom WHO och förbättra stödet till medlemsländerna. Stödet består huvudsakligen av flexibla och icke-öronmärkta medel för genomförandet av WHO:s programbudget för 2022-2023 i linje med GPW13, samt av en mindre mjukt öronmärkt komponent dedikerad målet kring hälsosamma liv och arbetet med hälsa/klimat, miljö och biodiversitet. Insatsen är en samfinansiering mellan två strategier där majoriteten av medlen kanaliseras via strategin för Sveriges globala utvecklingssamarbete inom hållbar social utveckling (totalt 290 mSEK) och en mindre del via strategin för Sveriges globala utvecklingssamarbete inom miljö, klimat och biologisk mångfald (totalt 30 mSEK). Utifrån den fördjupande beredning som föranledde beslutet bedöms Sidas stödpaket till WHO nödvändigt för att stärka det multilaterala samfundets hälsoarbete på global, regional och nationell nivå genom ett effektivt och reformerat WHO. Bidraget anses mer relevant än någonsin i ljuset av den enorma börda som pandemin har och fortsätter att orsaka hälsosystem runt om i världen där de största utmaningarna återfinns i låg- och medelinkomstländer. Här anses WHO:s närvaro och tekniska stöd avgörande för att lindra nöd, minska fattigdom och hälsoskillnader mellan grupper och länder samt i arbetet med att uppnå de globala målen, framförallt mål 3 om god hälsa och välbefinnande. Sida gav sin miljö-helpdesk i uppdrag att genomföra en Central Environmental Review (CER) av WHO i början av 2022 som en del av beredningsprocessen. De viktigaste resultaten från CER indikerar att WHO arbetar för att hantera både operativa (direkta) och programmatiska (indirekta) miljö- och klimatfrågor. Organisationens direkta påverkan och interna arbete kopplat till klimat och miljö är starkt och inkluderar omfattande policyer, rapporter och uppföljningar av till exempel deras interna avfallshantering, upphandlingar och evenemang. WHO stödjer även medlemsländerna i deras omvandling mot gröna och motståndskraftiga hälsosystem. Baserat på utvärderingen bedöms kärnsegmentet av insatsen ha en policymarkör 1 (signifikant mål) i förhållande till miljö, mildring av klimatförändringar och anpassning. Den mjuka öronmärkningen dedikerad miljö, klimat och hälsa bedöms ha 2 (huvudmål) i förhållande till miljö, klimatförändring (anpassning) och biologisk mångfald, och policymarkör 1 (signifikant mål) för klimatförändringar (mildring).
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 0 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
The results report for 2022 is a midterm report for the biennium 2022-23 programme budget and is thus focusing on output and scorecard reporting. The reporting also uses impact stories to exemplify impact at country level, these can be found on the WHO website. A summary of progress toward the triple billion targets and SDGs: WHO reported an estimated 14.9 million excess deaths globally in 2020-2021 as a result of the COVID19 pandemic reversing years of improvement in population health in many countries around the world. The effort to assess the true toll of the COVID19 pandemic on population health at country, regional and global levels was joined by other United Nations entities and leading scientists worldwide, who consulted extensively with Member States using an effective online country portal supported by the World Health Data Hub. An update on both the magnitude and age/sex distribution of the excess mortality is ongoing and is expected to bring more clarity to the impacts of the pandemic on the triple billion targets and the health related targets of the Sustainable Development Goals. The world is off track to reach most of the triple billion targets and the health related Sustainable Development Goals. Urgent action is needed to accelerate progress, or the world may fall further off track. In summary: Healthier populations: The indicators for healthier populations are influenced by multisectoral policy actions to address determinants of health. Substantial progress has been made, and the current trajectory indicates that this target will likely be met by 2025 however, this will be insufficient progress to be on track to reach the related targets of the Sustainable Development Goals by 2030. For example, the global agestandardized prevalence of tobacco use remains high. The prevalence of adult obesity continues to be on the rise in all WHO regions, with no immediate sign of reversal. Air pollution has not been tackled in many areas of the world. Data from the pandemic period continue to be sparse, so the full extent of the impact of the coronavirus disease (COVID19) pandemic on various health determinants and policies is not yet quantified. Universal health coverage: The world is off track to meet the universal health coverage billion target by 2025 and related Sustainable Development Goals by 2030. The disruptions caused by the COVID19 pandemic have had a significant impact on many indicators, only some of which are recovering. Overall measures of progress are largely driven by increased HIV service coverage. Service coverage for routine childhood vaccination, malaria, tuberculosis, noncommunicable and other diseases and preventive services all continue to lag, while indicators for financial hardship have worsened. Health emergencies protection: Progress in health emergencies protection is not on track to reach the billion target by 2025. Improvement in preparedness, measured through core capacities related to the International Health Regulations (2005) and reflected by the Prepare indicator, contributed positively in 2022. However, pandemic related disruptions to high priority pathogen vaccination programmes, measured under the Prevent indicator, need to be resolved. Efforts are continuing in order to assess the best way to measure health emergencies protection, including the integration of timeliness targets for detection, notification and response to health emergencies. Key achievements in 2022 include: - First ever treatment regiments for multidrugresistant tuberculosis in 109 countries - World's first malaria vaccin has been administered to 1.2 million children in Ghana, Kenya, Malawi through pilot programmes resulting in a substantial drop (30%) in admissions of children with severe malaria to hospital. - A pandemic fund was established and has an initial budget of 1.6 billion USD. - OneHealth: Groundbreaking international targets were set in order to address the use of antimicrobial agents across the animal, farming and human health sectors, and thereby tackle the devastating health and economic impacts of antimicrobial resistance 1.3 million deaths were attributable to antimicrobial resistance in 2019. - Health financing: More than 133 countries increased or introduced a new health tax between 2017 and 2022, showing that Member States are increasingly equipped to use fiscal measures to improve health, reduce health care costs and generate a revenue stream for development owing in part to increased technical support and updated guidance from the Secretariat. Now 146 countries are protected by at least one measure of the MPOWER technical package 60 countries are on track to achieving the global targets for reducing tobacco use and health taxes are part of a comprehensive strategy for preventing noncommunicable diseases, which kill 41 million people every year. - Localization: The mRNA hub in South Africa was established to build vaccine production capacity and enhance outbreak response in low or middle income countries. In 2022, the hubs manufacturing process was developed, and mRNA technology started to be transferred from the hub to 15 spokes across all WHO regions. - Health workforce: The 2022 estimates indicate a reduction in the global health workforce shortage to 15 million in 2020 and a projected global shortage of 10 million in 2030 based on current trends (mostly depicting a preCOVID19 situation). This is a significant decrease as compared with the earlier projection of a shortage of 18 million by 2030. However, the African and Eastern Mediterranean regions show less progress, will bear an increasing share of the total shortage in 2030 and may need to review their health labor market policies and investments.
The World Health Organization/WHO is the UN's specialist body for health issues with the task of leading and coordinating international health efforts, supporting the governments of member countries in implementing the best possible health and medical care policies and acting as a coordinating authority in global health work. WHO's overall goal is stated in the organization's constitution and is "that all people should achieve the highest possible level of health". WHO's goals are primarily described through two guiding documents: the strategic work programme, the General Program of Work (GPW13) and the program budget. The work program for 20192025 is the thirteenth in the order, is based on Agenda 2030 and specifies WHO's three strategic priorities called the "triple billion goals". The triple billion goals mean that one billion more people will have access to universal health coverage (UHC), one billion more people will be better protected against health-related emergencies and one billion more people should live healthier lives. The work program also includes a fourth prioritization aimed at strengthening efficiency within WHO and improving support for member states. The support mainly consists of flexible and non-earmarked funds for the implementation of the WHO program budget for 2022-2023 and extended for 2024 in line with GPW13, as well as of a smaller soft-earmarked component dedicated to the goal of healthy lives and the work on health/climate, environment and biodiversity. The contribution is a co-financing between two strategies where the majority of the funds are channeled via the strategy for Sweden's global development cooperation in sustainable social development (a total of 389,5 mSEK) and a smaller part via the strategy for Sweden's global development cooperation in the environment, climate and biodiversity (a total of 45 mSEK). Based on the in-depth appraisal that led to the decision, Sida's support package to the WHO is deemed necessary to strengthen the multilateral health work at global, regional and national level through an efficient and reformed WHO. The contribution is considered more relevant than ever in light of the enormous burden that the pandemic has and continues to cause on health systems around the world, where the greatest challenges are found in low- and middle-income countries. Here, WHO's presence and technical support is considered crucial to alleviate suffering, reduce poverty and health differences between groups and countries, as well as in the work to achieve the global goals, above all goal 3 on good health and well-being.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporter Berättelser om biståndets resultat Sidas årsredovisning