Digital Impact Alliance 2020-2024
På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 116 741 298 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
Några exempel på uppnådda resultat från 2022 och 2023 är: - Finansiering från Världsbanken i Sierra Leone: DIALs stöd för Sierra Leones regering (GoSL) i deras digitala transformationsresa resulterade i att en digital utvecklingspolitik och färdplan antogs på mindre än sex månader och visade sig vara avgörande för att låsa upp $50 miljoner från Världsbanken för att genomföra digitala transformationsaktiviteter. Världsbankens team enades också om att genomföra planen för Enterprise Architecture, som DIAL underlättade, snarare än att utveckla sin egen. - Replikering av en "whole-of-government" strategi över hela den afrikanska kontinenten: Smart Africa, DIALs partner som arbetar med afrikanska regeringar för att lära sig och dela med sig av bästa praxis för digital transformation, lyfte fram för sina landsmedlemmar det arbete som leds av Sierra Leones regering (GoSL) och DIAL. Genom ett nytt bidrag från The Open Group (certifieringsorganet för enterprise architecture) fick Smart Africa finansiering för att skala upp detta tillvägagångssätt i 23 utvalda länder där var och en utvecklar sina egna EA-strategier och referensdokumentationer. Vidare bestämde Smart Africa att använda sin Digital Academy för att börja utbilda seniora ICT utövare i detta tillvägagångssätt i 2023. - Inspirera regeringar: Genom att visa hur Malawi kan använda data för att göra bättre val för att investera i 900 kvinnohälsoinrättningar underlättade DIAL vården för många blivande mödrar och inspirerade också till skapandet av den malawiska regeringens sektorsövergripande "Data for Development Working Group". I 2023 slutförde DIAL, tillsammans med intressenter i Sierra Leone, fallstudien som beskriver resultaten när det gäller att skapa grundläggande policyer för sektorsövergripande digital transformation. DIAL har fått ett intresse från minst fem andra länder som är angelägna om att förstå mekanismerna för att skapa samordning mellan regeringar i digitala frågor och datafrågor. - Ny forskning om digital transformation: DIAL släppte en publikation som avslöjar luckorna i att spåra digital utveckling och mätvärdena för att mäta den. Denna forskning avslöjade att den största klyftan idag är att skapa konsensus kring ett gemensamt tillvägagångssätt för att förbättra mätvärden. Fallstudien i Kenya, som granskar sex aspekter av inflytande (policy/reglering, styrning, humankapital, infrastruktur samt plattformar och tjänster) gick vidare till slutproduktion. Att dokumentera Kenyas årtionden av digital transformation kommer att informera en mängd länder som sannolikt kommer att driva en mindre toppstyrd process jämfört med i Estland, Singapore och Indien. - Ny modell för kapacitetsuppbyggnad: För att skala utbildningen om Principles of Digital Development (PDD) kring hur man implementerar principerna samarbetade DIAL med Intellisoft - en kenyansk baserad organisation - för att utveckla och testa en franchisemodell där organisationer kan bygga hållbara affärsmodeller kring utbildningsplanen för PDDs. Intellisoft var med och faciliterade under 2022 den nya utbildningsplanen för PDDs, ledde en introduktionsutbildning för 54 deltagare samt genomförde "training of trainers"-sessioner för 25 deltagare i Kenya. Denna franchisemodell markerade övergången från DIAL som tillhandahåller direkta tjänster till att inrätta kapaciteten i andra organisationer. - Att översätta forskningsvägledning till användning på landsnivå en fallstudie: Med utvecklingen av guiden "Comparative Analysis of Digital Transformation Funding and Financing Models" försökte DIAL bemöta behoven hos låg- och lägre medelinkomstländers regeringar i Afrika som letar efter mer hjälp med att säkra tillgängliga finansieringsalternativ för att finansiera sina digitala transformationsstrategier. African Development Bank fann den så användbar att de därefter begärde ytterligare utbildning för Malawis regering om denna produkt. Med syfte att kunna leda till ett större intresse för att utöka mätvärdena kring digital utveckling så att den globala gemenskapen av aktörer bättre kan förstå var framstegen avstannat, vilka faktorer som ligger till grund för framgång och andra trender publicerade DIAL 9 nya produkter på deras webbplats och mikrosajter som har fått en stark läsekrets. Några av dessa är publikationer " How can digital public technologies accelerate progress on the Sustainable Development Goals?", "New and Improved Tools and Methods for Measuring through the Digital Principles", "https://dial.global/research/comparative-analysis-of-digital-transformation-funding-and-financingmodels/ " och "Collaborating to measure digital transformation: Sharing DIALs draft Digital Transformation Indicator Library for consultation and comment. - Utöka produktkatalogens räckvidd och användbarhet: DIALs produktkatalog "Catalog for Digital Solutions (numera Digital Impact Exchange)", som är en DPG i sig, har haft en stadig tillväxt sedan den offentliga lanseringen 2019, med ett genomsnitt på över 2 500 unika besökare per kvartal och med nästan 40 % återkommande användare. För att möta användarnas behov ledde teamet en kvantitativ och kvalitativ datainsamling. Majoriteten ansåg att katalogen var lika bra eller bättre än andra alternativ för att hitta information om DPGs. DIAL kommer att följa upp med användare regelbundet för att fortsätta dokumentera hur de använder katalogen. För att fortsätta trenden att samla in mer feedback och input lanserade DIAL också ett nyhetsbrev för att hålla användarna informerade om nya produkter och funktioner i katalogen, inklusive en användarspotlight-sektion för att lyfta fram de innovativa sätt som människor väljer och använder DPGs. - AgDev-projektet & Stärka den digitala katalogen för jordbrukssektorn: Med utgångspunkt av arbete för att göra det mer möjligt att upptäcka Digital Public Goods (DPGs) som är lämpliga för ett specifikt ändamål, vände DIAL teamet, i 2022, sin uppmärksamhet mot att kartlägga taxonomin för jordbrukssektorn. Det syftade också till att göra möjligt för statliga ministerier, produktägare, genomförare och givare att få tillgång till och använda digitala verktyg och plattformar för jordbruksutveckling. Tillsammans med nyckelpartnerna Digital AgriHub och Mercy Corps AgriFin utvecklade DIAL spelböcker för att stödja vanliga användningsfall och projekt inom jordbrukssektorn och integrera nya jordbruksdata i katalogen. - Utveckla "Marketplace" för att upphandla beprövade lösningar: Under sista delen av 2022 slutförde DIAL forskning om användarinsikter för att mäta intresse, genomförbarhet och feedback kring att omvandla sin Catalog of Digital Solutions (numera Digital Impact Exchange) till en "Marketplace" plattform. Ett av de stora teman som framkom under dessa samråd var den fortsatta komplexiteten och utmaningarna för många olika aktörer när det gäller att upphandla digitala lösningar. DIAL undersöker hur katalogen kan länka mer effektivt till deras befintliga upphandlingsspelbok och göra nya anbudsförfrågningar från olika leverantörer mer transparenta. Genom att detta hoppas DIAL kunna främja mer deltagande från leverantörer i låg- och lägre medelinkomstländer och bredda applikationspoolen, vilket skapar ett mer inkluderande, lyhört och dynamiskt ekosystem för digitala lösningar. - Charter for Digital Public Goods (DPG Charter): DIAL uppmanades i början av 2022 att samordna visionen, tillvägagångssättet och genomförandet av DPG Charter som stödjer upptag och finansiering av DPGs. DIAL omplacerade, på ett svar på denna begäran, 3 anställda till insatsen sedan den 1 januari 2022 för att fastställa strategin, partnerskapsmodellen och arbetsplanen med Digital Public Goods Alliance (DPGA) och utformade intressentstrategin, inrättade styrningsmodellen och utformade kommunikationsstrategin. DIAL samordnade den givargrupp som övervakar insatsen och socialiserade initiativet med andra intressentgrupper i relevanta forum, och identifierade möjligheter att skapa förespråkare för DPG Charter. För att fortsätta temat om vikten av att mobilisera investeringar i DPGs för Digital Public Infrastructure (DPI) och samla in feedback från länder, genomförde DIAL under 2022 fyra konsultativa sessioner/samråd mellan myndigheter, ideella organisationer och systemintegratörer för att säkerställa en bred mångfald av opinionsbildare från ländernas regeringar, teknikgenomförare och icke-statliga organisationer bidrar till DPG Charter ramverk. Resultatet från dessa konsultativa sessioner presenterades i flera evenemang såsom World Telecommunications Development Conference och ett evenemang som anordnades av UNDP. DIAL genomförde under sista delen av 2022 en serie rundabordssamtal och var värd för flera högprofilerade evenemang vid UNGA 77, vilket skapade vägar för minst ett dussin nya rekommendationer och åtaganden. Vid ett av dessa evenemang samlade DIAL direktörerna för African Centers for Disease Control (CDC) och Smart Africa för att underteckna Africa CDC:s första digitala hälsopartnerskap under överinseende av DPI. Detta partnerskap kommer att forma riktningen för Africa CDC:s investeringar i digital infrastruktur, vilket gör det möjligt för information att flöda på flera sätt, över gränserna och i händerna på människor. - Operationalisering av GovStack : Under 2022 släppte GovStack det första utkastet (version 0.9) av sex byggstensspecifikationer; inledde sex landsengagemang under 2022 (Kenya, Djibouti, Somalia, Egypten, Rwanda och Ukraina); registrerade ett team för att börja skapa en sandbox så att de kan leverera den första referensimplementeringen; lanserade GovStacks CIO Digital Leaders Forum; publicerade 20 blogginlägg där de diskuterade deras filosofi och deras arbete, och talade vid 19 evenemang. Vidare inrättades en GovStack-produktkommitté där konsortiet kommer att samarbeta med utvalda länder, den tekniska kommittén och expertarbetsgrupper och inkluderar representanter från DIAL, GIZ, ITU och byggstensledningar för att granska och kurera användningsfall med hög effekt. Under 2023 påskyndade DIAL leveranstakten i GovStack genom att slutföra viktiga milstolpar, inklusive byggstensspecifikationer som nu publiceras (även om de utvecklas) och publiceringen av dokumentation om prioriterade användningsfall som visar hur ett specifikt politiskt mål (som ovillkorliga kontantöverföringar) kan uppnås genom en byggstensstrategi. DIAL släppte också, under 2023, en ny version av katalogen med sitt nya namn "Digital Impact Exchange", som innehåller ett kvantifierbart tillvägagångssätt för att utvärdera produkter (inklusive DPI-produkter). - Främja samtal om "bra" digitalisering på multiletarala forum för samarbete: DIAL accepterade inbjudan att fungera som kunskapspartner till G20:s arbete med DPI där deras insikter kommer att ligga till grund för politiska diskussioner om bra DPI, finansieringskrav för DPI och delade verktyg (t.ex. en katalog) som fler regeringar kan använda. - Digital Donors Exchange (DDX): DIAL förnyade sin plattform för att sammankalla viktiga finansiärer, nu känd som Digital Donors Exchange, eller "DDX" med månatliga möten som i vissa fall lockade mer än 70 finansiärsrepresentanter för att lära sig och utbyta om ämnen från artificiell intelligens till G20-mål relaterade till DPI. - "Go-to resource for DPI/data governance": DIAL genomförde under 2023, en forskning tillsammans med viktiga partner om nya metoder för datautbyte. Baserat på efterfrågesignaler från finansiärer (särskilt Världsbankens nya dataarkitekturteam) och regeringar började DIAL undersöka hur olika länder närmat sig datadelning i hopp om att identifiera några tidiga insikter om god praxis. Fallstudierna av Rwanda, Uganda, Ghana och Bangladesh kommer att publiceras i början av 2024. DIAL publicerade, under 2023, flera artiklar och expertkommentarer för att utforska ämnen av aktuellt intresse relaterade till DPI och datastyrning. Till exempel genomförde de en bedömning för att ge ett brett svar på frågan "Vad krävs för att skala DPI i 50 länder?" Genom att utvärdera kostnaden för varor på global och nationell nivå i närliggande sektorer beskrev de 9 kategorier av behov (bortsett från själva teknikdistributionen) som är avgörande för bra DPI och som tillsammans kräver mindre än $500M årligen. Som ett försök att koppla DPI till dagens konkreta och angelägna frågor lanserade DIAL fellows-programmet och använde deras expertis för att lyfta fram konkreta exempel på hur data låses upp för förbättrade klimatåtgärder. Detta har blivit grunden för ett nytt gemensamt lärande nätverk i ämnet som DIAL kommer att driva 2024. - Möjliggöra implementering genom direkta engagemang: I Horn of Africa levererade DIAL, under 2023, utbildning om GovStack och Principles for Digital Development (PDDs) till 26 statliga intressenter (16 kenyaner och 10 somalier).Tillsammans med Smart Africa höll DIALs Africa Data Leadership Initiative (ADLI) under 2023 en serie rundabordssamtal med fokus på rättsliga och regulatoriska ramar inom cybersäkerhet. Gränsöverskridande dataharmonisering lyftes fram som en nyckelfråga tillsammans med att hitta fler vägar för det civila samhället och den privata sektorn att engagera sig i datapolitiken. Rundabordsamtalen var med deltagende av chefer för statliga IT-myndigheter, chefer för dataskyddsmyndigheter och bland kohorter från länder över hela kontinenten. DIAL använde också Transform Africa för att samla personliga ömsesidiga utbildningsdagar och är stolta över att ADLI är listad som en kritisk mekanism för kapacitetsuppbyggnad i AU Data Governance Framework. - Uppdatering av Principles for Digital Development (PDDs): DIAL inledde en samrådsprocess för att ta reda på om PDDs, när de går in i sitt andra decennium, fortfarande är relevanta i ekosystemet, som i allt högre grad är fulla av nya digitala principer, och om de återspeglar de aktuella problemen inom den digitala utvecklingen. Genom dessa samtal kom DIAL fram till att PDDs erbjudit hållbar vägledning med standardlager, men en uppdatering behövs för att bättre återspegla riskerna och möjligheter i det digitala. Dessa synpunkter låg till grund för arbetet med att uppdatera principerna under sista delen av 2023. Utkastet på uppdaterade versionen av principerna är nu tillgängligt för allmänheten för ev. kommentarer på DIALs hemsida fram till den 20 februari 2024.
DIALs övergripande mål är att "Låginkomstländer påskyndar tillgången av offentliga tjänster för alla, inklusive de mest utsatta". Detta uppnås genom följande mål: 1. Främja exempel på låginkomstländer som anammar en helhetssyn på digital transformation och ansvarsfull dataanvändning 2. Skapa, tillsammans med partners, en global rörelse som anpassar de finansierings-, utbildnings- och mätmetoder som globala utvecklingsaktörer använder för att stödja länders digital transformation. 3. Koppla ihop, stötta och skala upp beprövade lösningar för att uppnå en snabbare integrering av desamma hos regeringar och tjänsteleverantörer.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporterBerättelser om biståndets resultatSidas årsredovisning