ITC 2022-2026
På denna webbplats visas öppna data om det svenska biståndet, som visar när, till vem och för vilket ändamål svenskt biståndsmedel betalas ut, samt vad det har gett för resultat. Denna sida innehåller information om en av de insatser som finansieras med svenskt bistånd.
Här visas alla aktiviteter kopplade till insatsen. Klicka på en enskild aktivitet för att se fördjupad information.
Totalt 135 000 000 SEK fördelat på 0 aktiviteter
Här presenteras en lista över alla utbetalda transaktioner för en specifik insats. Varje betalning kan spåras till en särskild aktivitet. Negativa belopp indikerar att det skett en återbetalning.
0 transaktioner
Inga transaktioner tillgängliga för denna insats
0 insatsdokument
Nedladdningslänk |
---|
Inga insatsdokument tillgängliga för denna insats
Resultat
CoP-en fokuserar främst på resultatexempel från årsrapporten för 2023, som delades i maj 2024, men även uppdateringar som har delats under bilaterala möten med ITC under året. COP-en omfattar även kort information om den operativa planen för 2024 (inklusive resultatramverket) samt en sammanfattning av ITCs utvärderingsöversikt. Som en kort bakgrundsinformation kan det nämnas att Sidas stöd till ITC för perioden 2022-2026 är, liksom det tidigare ITC-stödet, samfinansierat av Strategin för global hållbar ekonomisk utveckling och Strategin för globala utvecklingssamarbete inom miljö, klimat och biologisk mångfald. EKONOMIs stöd uppgår till 150 miljoner kronor, varav 110 miljoner kronor som icke-öronmärkt stöd och 40 miljoner kronor med lätt öronmärkning mot inkluderande handel och marknadssystemutveckling (MSD). KLIMATs stöd uppgår till 45 miljoner kronor och har en lätt öronmärkning mot grön handel och integrering av miljö, klimat och biologisk mångfald genom ITCs verksamhet. - Operativa planen och resultatindikatorer 2023 ITC operationaliserar den strategiska planen som täcker perioden 2022-2025, i årliga operationella årsplaner. Planerna fastställer mål och indikatorer i linje med strategiplanens kärntjänster och huvudområden, samt indikatorer kring landbehov och olika globala åtaganden, i linje med andra FN-organisationer. För den operationella planen för 2024 rör det sig om totalt 45 s.k. techncial assistance mål och ytterligare 30 effektivitetsindikatorer. Utöver detta har projekten sina specifika resultatramverk, vilket gör uppföljningssystemet mycket omfattande. Den operationella planen för 2024 omfattar tentativa resultat för 2023, vilka överlag visar på en mycket god måluppfyllelse. Till följd av att nya indikatorer lagts till sedan strategiplanen antogs saknar vissa indikatorer uppsatta mål. Bland de fastställda målen förväntas ITC under 2023 mött alla med undantag för indikationen kring antal policyer/strategier kopplade till ITC-stöd som gynnar MSMEs. Målet för denna indikator var 2023 satt till 90 policier medan ITC uppskattas varit involverad i 45 policier under 2023 (OP2024 s.13 ). I kategorin för Efficiency and effectiveness key performance indicators (KPIs), vilket berör HR, riskhantering resursmobilisering, når ITC alla mål med undantag för outreach då antalet besökare på hemsidan för 2023 uppskattas till under 800 000 vilket är under målet på närmare 1,2 miljoner (Operational plan 2024, 2024 s.26 DOX 22/000485-91 https://www.intracen.org/file/opplan2024pdf). Det är värt att notera att ITCs oberoende enhet för utvärdering av strategiplanen 2024 anser att ITC har för många indikatorer. Det stora antalet indikatorer försvårar möjligheterna att dra på dessa som vägledning till strategiska beslut. Organisationens beroende på projektfinansiering anses även skapa mer ansvarsutkrävande på projektnivå än fokus på generella indikatorer för samtliga projekt. (2024 Annual Evaluation Synthesis Report, Midterm Evaluation of the ITC Strategic Plan 2022-2025, 2024 s.23 och s. 25, DOX 22/000485-91). - Utvärdering av strategiplanen Under 2024 publicerade ITCs oberoende utvärderingsenhet 2024 Annual Evaluation Synthesis Report Midterm Evaluation of the ITC Strategic Plan 2022-2025. Dokumentet utgör inte en fullskalig utvärdering av den strategiska planen, utan titar främst på i vilken grad den strategiska planen har fungerat som en strategisk vägledning med särskilt fokus på arbetet i Gambia kring ITCs pilotande av en landstrategi. I korthet visar utvärderingen att den strategiska planen har väglett ITC till att stärka sin roll i globala handelsforum samt att planen omsatts till konkreta resultat på landnivå. Utvärderingen föreslår att nästa strategiska plan justeras till att fokusera mer på huvudfunktioner och organisationens mission. Utvärderingen anser att det är strategiskt för ITC att gå vidare med landstrategier. Metoden har testats i Gambia och visat på goda resultat, t.ex. skapar landkontor förutsättningar för samordning med FN-systemen och stärka ITCs projektens bidrag till nationella utvecklingsplaner. (2024 Annual Evaluation Synthesis Report, Midterm Evaluation of the ITC Strategic Plan 2022-2025, 2024 s.26, DOX 22/000485-91). Inom givargruppen välkomnas det att ITC verkar för att nå mer effekt på landnivå. Men de finansiella implikationerna av mer landkontor har väckt frågor och behöver diskuteras mer. - Översikt av hur resultatrapporteringen svarar mot effektnivåer, förändringsteori och globala mervärden Årsrapporten för 2023 delades i slutet av maj 2024. I bilaterala möten har ITC även uppdaterat Sida om framsteg inom de områden Sida har en lätt öronmärkning mot. Årsrapporten kombinerad med presentationerna från bilaterala möten visar på hur ITC levererar mot sin strategiska plan men även till EKONOMI strategins måluppföljning. Nedan följer en kort översikt hur de erhållna resultat svarar mot EKONOMI-strategins effektnivåer, samt förändringsteorin för handelsområdet. Insatsen svarar även mot de globala mervärdena för Sidas globala strategier som presenteras kort nedan. i) Bidrag till effektnivåerna EKONOMI-strategin I resultatexemplen från 2023 och 2024 som följer nedan visar på att insatsen bidrar till de olika effektnivåerna för EKONOMI-strategin. I korthet bidrar ITC starkt till att i globala plattformar lyfta betydelsen av MSMEs för en mer inkluderande handel. ITC stöttar policyarbetet på nationell nivå, med särskilt fokus på lagstiftning som främjar SMEs möjligheter till handel. ITC når även direkta målgruppen för strategin, kvinnor, unga och migranter, genom flera insatser som särskilt fokuserar på SMEs som drivs av kvinnor och unga, samt som skapar möjligheter för migranter och flyktingar, t.ex. genom projekt i Ukraina. - Globala effekter och normer som påverkar förutsättningarna på nationell nivå (GLOB/NORM) - Stärker institutioner och förutsättningarna på nationell nivå (NAT/INST) - Påverkar direkt målgrupp (MÅL/AKTÖR) 2) Bidrag till förändringsteori strategimål 4 ITC visar i sin rapportering på resultat som är väl i linje med förändringsteorin för strategimål 4 kring förbättrade förutsättningar för hållbar och inkluderande handel. Detta gäller särskilt ITCs bidrag till att skapa plattformar och erbjuda stöd för att möta handelskrav/standarder och ökat deltagande av i värdekedjor för MSMEs. ITC bidrar även särskilt till att förbättra regelverk kring e-handel och erbjuda plattformar för marknadsinformation. 3) Bidrag till de globala mervärdena Resultatexemplen svarar även mot flera av de globala mervärden som GLOBALA identifierat för globala insatser. Se nedan korta definitioner av de globala mervärden som insatsen särskilt svarar mot. 1) Gränsöverskridande utmaningar. Insatsen skall hantera ett utvecklings-problem som kräver att flera länder inkluderas, kommer överens eller finner gemensamma lösningar, på t ex miljöutmaningar, konflikter och pandemier som till sin natur är gränsöverskridande 2) Globala regelverk: Det är endast globala organisationer som sitter på särskilda mandat att utveckla ramverk som påverkar majoriteten av världens länder, varför deras roll som central global aktör har ett specifikt mervärde. 3) Unik kompetens: Globala aktörer besitter ofta en specifik tematisk expertis eller har en särskild spjutspetskompetens, vilket gör dem till attraktiva partner för Sida. Globala organisationer har också möjlighet att främja sydsydlärande av erfarenheter, innovationer och synergier mellan sina delar i olika länder. Särskilt värdefullt anses förmågan till kunskapsutveckling genom växelverkan mellan lokalt och globalt vara. 4) Effektivitet genom stordriftsfördelar. Genom att samarbeta med en global aktör når Sida fler partner och fler länder med färre insatser. En annan stordriftsfördel handlar om insatser som avser en lösning som gynnar flera länders utveckling på nationell nivå t ex standards och regler för t ex handel. - Resultatexempel från 2023 och 2024 i) Hållbarhetskriterier och transparens i värdekedjor I linje med ITCs arbete att stötta MSMEs i en grön omställning och deras tillgång till nya marknader, är stärkt transparens i värdekedjor ett prioriterat område för ITC. ITC arbetar med att stärka sina existerande verktyg samt ta fram nya kring stärkt transparens i värdekedjor. Ett exempel är utvecklandet av en plattform kring avskogning där producenter kan registrera mark med geolokalisering. Köpare kommer att ges tillgång till databasen vilket ger möjlighet att säkerställa att produkter inte kommer från områden utsatta för avskogning i linje med det nya EU Regulation on Deforestationfree products (EUDR). (Presentation Meeting with SIDA, 15 May 2024, s.7 DOX 22/000485-83). Nedan nämns även två andra projektexempel från kakaobönder i Ghana och kaffeodlare i Etiopien som visar på ITCs arbete att stötta MSMEs att leva upp till stärkta rapporteringskrav kring grönare handel. Under 2023 initierade ITC ett större initiativ Sustainability compact där ITC har som mål att stärka harmonisering av olika hållbarhetsstandarder och policier, inta rollen som en neutral ledare av inkluderande nätverk för värdekedjor och etablera nya innovativa partnerskap. ITC planerar att dra på sina tidigare erfarenheter kring gröna och inkluderande värdekedjor och hållbarhetsstandarder. Redan etablerade plattformar som är relevanta för detta arbete är Standards Map som ger information om mer än 300 olika frivilliga standarder med information om material, produkter och processer för att möta krav från köpare, konsumenter och offentlig sektor. Plattformen har redan nått en bred spridning och när mer än 10 000 användare varje månad. (The worlds largest database for sustainability standards, 2024, s.1 https://www.intracen.org/file/itc-standards-map-one-pagerpdf, nedladdad 2024-09-24) Ett nytt initativ som lanserade i maj 2024 är Centre for Circular Economy in Coffee som ITC lanserade i september 2023 tillsammans med bl.a. International Coffee Organization (ICO), Lavazza Foundation, United Nations Industrial Development Organization (UNIDO). Centret tittar på hur aktörer längs kaffevärdekedjan kan samarbete för att möjliggöra cirkulära lösningar. Centret har tagit fram en översikt av "good practices" i kaffevärdekedjan i linje med principer för en cirkulär ekonomi, dvs begränsa avfall, stärka resurseffektivitet och skapa mervärdesmöjligheter (Good Practices Circular Economy in Coffee 2024, https://www.circulareconomyincoffee.org/good_practices/, besökt 2024-09-24). Under 2023 publicerade ITC rapporten, The State of Sustainable Markets 2023: Statistics and Emerging Trends. Rapporten, som tagits fram bl.a. i samarbete med IISD, delar data om 14 olika standarder för produkterna bananer, kakao, kaffe, bomull, palmolja, sojaböner, sockerrör, te och skogsprodukter. Rapporten visar att volymen av certifierade produkter varierar stort mellan produkterna (45 % kaffe och 3 % sojaböner) och en generell uppgång av andelen certifierade produkter totalt. (The State of Sustainable Markets 2023: Statistics and Emerging Trends, 2024 s.xiii https://www.intracen.org/file/sustainablemarkets202320231220webpages02pdf) M4, M3, NAT/INST, MÅL/AKTÖR, GLOB/NORM, Effektivitet genom stordriftsfördelar, Unik kompetens - Digitala lösningar för kakaobönder i Ghana Digitala verktyg tillskrivs en allt större roll att hjälpa jordbrukare och mindre jordbruksföretag i utvecklingsländer att hantera miljömässiga utmaningar och rapporteringskrav. Mer specifik kan digitala verktyg bistå jordbruksföretag att anpassa sig efter klimatförändringar eller förbereda sig för katastrofer orsakade av klimatförändringar. Digitala lösningar kan även hjälpa MSMEs som vill nå nya exportmarknader att nå upp till krav kring hållbarhet och kvalitet. För att de digitala verktygen ska vara anpassade till jordbrukares specifika behov har ITC initierat ett projekt inom ramen för Netherlands Trust fund V (NTF V) som för samman tech startup-företag och jordbrukare. Ett exempel är arbetet i Ghana där ITC har bidragit till att föra samman en online plattform, Grow, och landets största kooperativ av kakaobönder. Plattformen vänta kunna hjälpa uppemot 100 000 bönder kring informationsinhämtning och spårbarhet längs värdekedjan samt underlätta betalningar. ITC rapporter i årsrapporten för 2023 att IT-företag i Ghana som deltagit i NTF V programmet rapporterat om närmare 1 200 bibehållna fulltidsjobb vid slutet av 2023 och att totala försäljningar av företag och kooperativ kopplade till programmet i Ghana uppskattas till 36 MUSD. (ITC Annual report 2023, 2024, s.11). M4, M3, NAT/INST, MÅL/AKTÖR, GLOB/NORM, Globala regelverk, Effektivitet genom stordriftsfördelar - Digitala lösningar etiopiska kaffebönder Kaffesektorn är viktig för Etiopien som har mer än 2,2 miljoner kaffeodlare, de flesta av dem småskaliga. Gemensamt står exporten av deras kaffe för 1/4 av landets exportinkomster. Kaffebönder står inför flera svårigheter, inte minst klimatförändringar som påverkar odlingarna. Kaffekooperativ försöker även ta sig in på ny exportmarknader och ställs då inför krav, inte minst mot bakgrund av EUs nya hållbarhetsdirektiv. Detta gäller inte krav om att minska klimateffekter inom produktionen, men också att säkerställa transparensen längs hela värdekedjan, ända ner till individuella bönder. I linje med landets digitala plan tittar etiopiska företag på tekniska lösningar för kooperativen. Men för att säkerställa att dessa är användarvänliga och svarar mot böndernas behov, har ITC initierat att projekt inom ramen för Netherlands Trust fund V (NTF V) som för samman företagen och kaffekooperativen (Annual report 2023, 2024, s.24). Programmet har olika komponenter för att stötta kaffesektorn i Etiopien och har pågått sedan 2021. ITC rapporterar under 2023 in följande resultat, över 2 100 skapade jobb och totala kaffeförsäljningar uppemot 35 MUSD för MSMEs och kooperativ som deltagit i programmet på. (ITC Annual report 2023, 2024, s.11). M4, M3, NAT/INST, MÅL/AKTÖR, GLOB/NORM, Globala regelverk, Effektivitet genom stordriftsfördelar ii) MSD och stöd till människor på flykt Sidas avtal med ITC har en lätt öronmärkning till ansatsen marknadssystemutveckling (MSD). ITC har i en MSD-arbetsplan för 2023-2024 uppsatta mål kring intern kapacitetsutveckling och stärkt tillämpning av MSD i ett antal projekt. Under 2024 planerades MSD-ansatsen integreras i följande projekt; Iraq housing market, Trade4Jobs det regionala textilprojektet i MENA (som finansierar genom ett regional Sida-stöd) samt i Refugees Empowerment through Markets Initiative (REMI). Nedan följer mer information om projektet i Irak och ett REMI-projekt i Ukraina. Vad gäller Trade4Jobs är detta ett gemensamt initiativ av ILO och ITC med stöd av Sida. En pilot pågår i Uganda där ITC arbetar med att ta fram en översikt för att identifiera sektorer med särskild potential för handel och jobbskapande (DOX 22/000485-86). Den interna kapacitetsutvecklingen kring MSD omfattade under 2023 utbildning om MSD för 10 % av personalen och etablerandet av en intern MSD-arbetsgrupp med 10 kollegor. Under 2024 har ett arbete pågått med att anpassa MSD-utbildningar till ITCs kontext samt utbyta erfarenheter med organisationer med mer kunskap om MSD-ansatsen, inte minst ILO och Swissconnect (Presentation, Market Systems Development and REMI for Sida, 2023, s. 8-9, Dox 22/000485-93). - Stöd till kvinnliga entreprenörer i Ukraina ITCs initiativ Empowerment through Markets (REMI) från 2017 syftar till att skapa ekonomiska möjligheter till uppemot 20 000 människor på flykt till 2025. Ukraina är ett fokusland. Till följd av Rysslands pågående anfallskrig uppskattas över 11 miljoner ukrainska invånare vara på flykt, varav 3,7 miljoner inom landet. Uppemot 65 % av företagen i landet har drabbats av kriget. Detta gör att företag och individer försöker anpassa sig efter de nya förutsättningarna. ITC ha flera aktiviteter i landet, bl.a. har över 60 kvinnor deltagit i IT-utbildningar och över 200 företag har fått stöd i e-commerce för att nå nya internationella marknader. ITC har under 2023 även stöttat ukrainska jordbrukare och producenter inom frukt, grönsaker, nötter och vin, att hitta nya exportrutter. ITC arbetar även med lokala samhällen att ta fram prioriteringar för inkluderande business ecosystem. (ITC Annual report 2023, 2024, s.54) ITCs fokus på konfliktländer befästs i SME Competitiveness Outlook 2023, där den senaste upplagan från november 2023 gick under temat: Small businesses in fragility: From survival to growth". Studien omfattar data från 100 företag i 8 länder som använts för att utveckla ett nytt ITC Fragility Exposure Index kopplat till företags faktiska resultat. Studien belyser hur fragilitet och konflikt drabbade kontexter gör det svårare för små, informella och MSMEs ledda av kvinnor och unga att överleva, ännu mindre växa. (ITC Annual report 2023, 2024, s.8) M4, M3, M2, NAT/INST, MÅL/AKTÖR, GLOB/NORM, Globala regelverk, Unik kompetens - MSD-projekt i konfliktdrabbade i Irak Ett exempel på hur ITC under 2024 arbetat med MSD i en konfliktkontext är projektet Building Equitable and Inclusive Transformation (BEIT) som genomförs i Irak av ITC, UN-Habitat och ILO. Projektet syftar till att generera jobb av god kvalitet genom att stärka byggsektorn samt öka tillgången till prisvärt boende. ITCs roll i projektet är att stötta SMEs i byggsektorn och stärka regelverket i syfte att attrahera mer investeringar till sektorn. I designen av projektet tillämpade ITC en MSD-approach med fokus på att först analysera marknadsaktörerna och identifiera systematiska hinder för marknadseffektivitet. Särskild tonvikt lades vid att analysera regelverk och hitta reformer som skulle stärka lokala företags konkurrenskraft och förenkla båda tillgång till insatsvaror och möjligheter till export. ( Iraq: Housing & complementary job creation https://www.intracen.org/our-work/projects/iraq-housing-complementary-job-creation besökt 2025-09-25) M4, M3, NAT/INST, MÅL/AKTÖR, GLOB/NORM, Globala regelverk, Unik kompetens - Integrering av miljö, klimat och biologisk mångfald ITC har under 2023 och 2024 arbetat med integrering av miljö, klimat och biologisk mångfald genom sin verksamhet. Ett exempel på detta är klimataktiviteter (climate actions) som introducerades under 2023 till projektrapporteringarna. Klimataktiviteter definieras som aktiviteter som fokuserar på att begränsa klimatförändringar, klimatanpassningsåtgärder och minska utsläpp av växthusgaser. ITC:s s.k. företagsindikatorer omfattar bl.a. kapacitetsutveckling av MSMEs och policyförändringar som gynnar MSMEs. ITC:s projektansvariga rapporterar kvartalsvis kring klimataktiviteterna. Datan analyseras halvårsvis av handel- och miljöteamet som kvalitetssäkrar och kvantifierar antalet klimataktiviteter. För 2023 uppskattar ITC att 18 200 klimataktiviteter kopplade till MSMEs genomförts. Detta omfattar bland annat att över 5 000 individer utbildats i grön handel och att över 8 300 företag, främst inom textil och jordbrukssektorn, har fått stöd för att ta sig an grönare teknologier eller grönare arbetsprocesser. ITC arbetar även med Green Development Marker Rating, vilket i korthet omfattar att alla projekt behöver klassificera i vilken utsträckning de bidrar till ITCs integrering av gröna aspekter på olika nivåer. (Presentation Meeting with SIDA, 15 May 2024, s.16 DOX 22/00048583). Ett annat exempel är ITCs arbete med att främja att hållbart företagande fungerar som en konkurrensfördel av SMEs genom s.k. hubbar för Green to Compete. I den första fasen som sträckte sig över 20182023, omfattades Kenya, Ghana, Laos, Peru, Vietnam, Nepal och Karibien. Som resultat från fasen rapporterar ITC att sju Business Support Organizations är värdar för hubbarna och att dessa gemensamt bidragit till att över 400 SMEs utbildats i hållbara affärsstrategier. ITC uppskattar att hubbarna bidragit till att 25 MUSD i försäljningar genererats och att 700 000 USD har investerats av SMEs för implementering av mer hållbara arbetsmetoder. Diskussioner pågår kring en fas två. (Presentation Green & inclusive value chains, december 2023, s.16 DOX 22/00048583DOX 22/00048583). Sida bedömer att ITC är på god väg i integreringen av frågorna. M4, M3, NAT/INST, MÅL/AKTÖR iv) Globala plattformar och kapacitetsbyggande av MSMEs ITC har flera plattformar som fungerar som "public goods". Det mest använda verktyget är Global Trade Helpdesk platform som ger information till tiotusentals företag främst MSMEs och hjälper dem att ta informerade beslut kring export och import. ITC rapporterar att under 2023 erhöll 540,000 aktörer bättre insikter i internationell handel genom att använda ITC olika plattformar för handel och marknadsanalyser. Totalt uppskattade ITC att antalet användare av deras "global public goods" plattformar uppgick till 1,4 miljoner användare. (ITC Annual report 2023, 2024 s.20) Enligt årsrapporten för 2023 har ITC under 2023 genomfört 4 800 utbildningsdagar med över 70 000 deltagare. Mer än 116 000 deltagare har deltagit vid SME Trade Academy, varav 43 % kvinnor, och totalt 32 % slutförde kursen och erhöll certifikat. ITC har under 2023 totalt stöttat 40,000 MSMEs antingen genom stöd till att förbättra affärstransaktioner eller genom tillgång till investeringar. Under 2023 uppskattar ITC att organisationen varit delaktig i runt 100 fall av handelsrelaterade policyer eller regleringar som medfört förbättringar för MSMEs förutsättningar att delta i handel. (ITC Annual report 2023, 2024 s.20) (M4), (M3), GLOB/NORM, Globala regelverk, Unik kompetens v) Partnerskap och samarbete med andra Sida partnerorganisationer ITC lägger stor tonvikt vid att etablera olika typer av partnerskap för att stärka genomslaget av sina olika projekt och initiativ. ITC har partnerskap med en bredd av aktörer, t.ex. andra FN-organisationer, lokala institutioner men även inom näringslivet. Under 2023 lanserade ITC flera nya partnerskap med t.ex. WFO, Absa Bank Zambia och African Organisation for Standardisation (Annual report 2023, 2024 s.75). Det bör även noteras att ITC arbetar med fler av Sidas andra partners i handelsportföljen. Se nedan ett urval av pågående samarbeten. - Hållbara värdekedjor: ITC och IISD sitter i samma arbetsgrupp kring harmonisering av standarder och gemensamt tagit fram rapporter - Handelslättnader: ITC och GATF har haft viss samarbete men det finns utrymme för mer. ITC och ICC, en av alliansorganisationerna, har samarbetat i sydöstra Asien tillsammans med ICC och Google. - Gender: ISO och ITC samarbetar bland kring framtagande av en standard för gender mainstreaming - MSD Trade4Jobs: ITC samarbetar med ILO kring att identifiera sektorer med särskild potential för handel och jobbskapande en pilot pågår med UM i Kigali
- Förändringsteori, förändringskanaler och globala mervärden ITCs strategiska plan för 20222025 styrs av en förändringsteori gällande både tjänster och påverkansområden. ITCs huvudsakliga mål under strategin är att stärka konkurrenskraften för mikroföretag och små och medelstora företag, MSME. För att leverera på detta har ITC identifierat fyra så kallade kärntjänster, varav tre motsvarar de tre interventionsnivåerna "makro, meso, mikro", vilka alla påverkar MSMEs konkurrenskraft. Den fjärde kärntjänsten är tvärgående och erbjuder public goods och kunskapsprodukter för stärkt tillgång på marknadsinformation om företagande och handel. ITC fokuserar på att leverera dessa kärntjänster inom fem påverkansområden, i) hållbara och resilienta värdekedjor, 2) inkluderande handel, 3) grön handel 4) digital handel och 5) regional integrering och Syd-Syd handel och investering. Insatsen huvudsakliga mål är att stärka konkurrenskraften för MSME. Insatsens mål länkas främst till strategimål 4 "Förbättrade förutsättningar för hållbar och inkluderande handel" i strategin för global hållbar ekonomiskutveckling. ITCs arbete kring att stötta MSMEs längs värdekedjor och omställning till grön handel, ofta med fokus på kvinnliga företagare, gör att insatsen bedöms även bidra till strategimål 3 Marknadsutveckling och hållbart företagande och strategimål 2 Kvinnors ekonomiska egenmakt. I förhållande till GLOBECs förändringskanaler bidrar insatsen främst till ökad kapacitet på nationell/institutionell nivå genom att arbeta med att stärka MSMEs och främja möjligheterna för utvecklingsländer att delta i och dra nytta av internationell handel. Insatsen väntas även bidra till normativa förändringar på global nivå samt på nationell nivå i utvecklingsländer, framförallt genom det policyarbete som ITC genomför, t.ex. kring implementering av internationella regler och standarder inom handel på lokal och regional nivå. Ett annan viktig metod för normativ påverkan är de "public goods", dvs olika digitala verktyg och plattformar, som ITC gör allmänt tillgängliga.
Svenskt bistånd i siffror och berättelser
Vill du läsa mer om vilka resultat svenskt bistånd leder till?
Rapporter från Expertgruppen för biståndsanalys och Sidas strategi- och korruptionsrapporterBerättelser om biståndets resultatSidas årsredovisning